Sunday, May 24, 2009

Surat Husam kepada Perdana Menteri

YAB Dato’ Seri Najib Razak
Perdana Menteri Malaysia
Putrajaya

YAB Dato’ Seri,

UMNO Lantik Menteri Besar Perak Sebelum MB Nizar Digugurkan Secara Yang Sah

Saya telah membaca kenyataan panjang lebar YAB Dato’ Seri di bawah tajuk: Perak Sultan Should Not Be Blamed: Najib, laporan yang dikeluarkan BERNAMA juga dipetik oleh Utusan Malaysia pada hari ini di bawah tajuk: Sultan Perak Bukan Punca Kemelut Politik – Najib.

Penjelasan YAB Dato’ Seri ternyata menunjukkan YAB Dato’ Seri mengalami kekeliruan yang amat asas dalam isu krisis di Negeri Perak sekarang.

Bukan Sultan Perak yang dipersalahkan oleh orang ramai. UMNO dan secara khususnya, YAB Dato’ Seri lah yang dipersalahkan kerana telah mengesyorkan perlantikan Zambry Abdul Kadir untuk mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perak pada waktu Menteri Besar yang dilantik secara sah belum lagi digugurkan sebagai Menteri Besar!

Dari situ, timbul istilah dua Menteri Besar! Itulah yang dikatakan rampasan kuasa membelakangkan undang-undang khususnya undang-undang tubuh Negeri Perak yang menyatakan dengan jelas Menteri Besar yang telah dilantik hanya boleh gugur dengan empat cara iaitu;

a. Meletakkan jawatan.
b. Meninggal dunia.
c. Dewan Undangan Negeri dibubarkan.
d. Melalui undi tidak percaya oleh ahli-ahli Yang Berhormat di dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri.

Di dalam kes di Perak, keempat-empat perkara di atas tidak berlaku. Nizar masih lagi Menteri Besar Perak pada waktu Zambry mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar.

Inilah asas yang digunakan oleh Mahkamah Tinggi ketika mengisytiharkan Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah sepanjang masa material, baru-baru ini.

Atas prinsip yang sama, penaung YAB Dato’ Seri, Tun Dr. Mahathir menyatakan bahawa UMNO gopoh dalam pelantikan Zambry.

Pemimpin UMNO yang lain, YBM Tengku Razaleigh Hamzah mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa perlantikan itu tidak sah kerana membelakangkan prosedur undang-undang berkaitan.

Betul Barisan Nasional melalui tiga wakil bebas yang bersama BN mempunyai lebih majoriti. Tetapi BN tidak boleh menggunakan kelebihan majoriti mudah ini sama seperti keadaan Menteri Besar belum terlantik selepas pilihanraya baru diadakan. Pada waktu itu, Menteri Besar belum ada. Sekarang, Menteri Besar sudah ada.

Undang-undang mengkehendaki Menteri Besar yang sah dihilangkan jawatannya melalui undi tidak percaya dalam Dewan Undangan Negeri secara rasmi dan bukan sekadar membilang berapa bilangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang membuat pengakuan bersama BN di luar Dewan.

Ini pernah berlaku di Kelantan dalam peristiwa turn about about turn pada tahun 1968 di mana UMNO telah menculik dan mengugut empat orang ADUN PAS dan mereka telah membuat pengakuan menyokong UMNO/Perikatan untuk menggulingkan kerajaan PAS pada waktu itu, di luar dewan.

Oleh kerana Speaker yang dilantik oleh PAS juga telah berpaling tadah pada UMNO/Perikatan, beliau memanggil satu sidang Dewan Negeri Kelantan untuk tujuan itu. Malangnya, bila usul undi tidak percaya terhadap Menteri Besar dibawa, ADUN yang tadinya mengaku akan menyokong usul itu telah berpaling tadah sekali lagi dan usul tidak percaya itu dapat dipatahkan.

Itulah proses yang digunakan oleh Allahyarham Tun Abdul Razak pada waktu itu. Pegawai-pegawai YAB Dato’ Seri boleh menyemak rekod ini untuk tujuan perbandingan. Proses yang sama mesti digunakan oleh UMNO/BN di Perak tetapi itu tidak dilakukan.

Dewan Undangan Negeri Perak di bawah YB Sivakumar selaku Speaker, tidak menggantung Sultan Perak atau mengambil apa-apa tindakan atau membuat apa-apa kecaman kepada Tuanku Sultan Perak kerana mereka tahu Tuanku tidak bersalah.

Yang bersalah ialah ADUN-ADUN berkenaan yang telah mengangkat nama mereka kepada Tuanku untuk angkat sumpah ahli-ahli Exco Negeri pada hal mereka semua tahu ia bertentangan dengan kehendak undang-undang tubuh Negeri Perak. Mereka digantung kerana melanggar undang-undang tubuh Negeri Perak, bukan kerana Pakatan Rakyat mahu mengurangkan majoriti BN dalam Dewan Undangan Negeri.

Zambry pula bersalah kerana bersetuju untuk mengangkat sumpah sedangkan jawatan Menteri Besar belum dikosongkan.

Jika sekiranya UMNO/BN menggunakan proses yang dikehendaki oleh undang-undang dan satu usul tidak percaya telah diluluskan ke atas Nizar, mengikut undang-undang, Nizar boleh mengadap Sultan Perak untuk mendapat perkenan membubarkan DUN Perak atas prinsip mengembalikan hak menentukan kerajaan mana yang rakyat kehendaki untuk memerintah Perak melalui pilihanraya semula.

Ini kerana, rakyat telah memilih Kerajaan Pakatan Rakyat mentadbir Perak. Tiga ADUN yang melompat bertindak demikian bertentangan dengan pilihan rakyat dan ia adalah ambil alih kuasa menerusi pintu belakang. Sebab itu, penyelesaian terbaik ialah memulangkan semula kuasa itu kepada rakyat.

Pemimpin komponen BN sendiri semakin ramai yang menyuarakan hal ini secara terbuka.

Adalah amat malang bagi negara ini mempunyai Perdana Menteri yang tidak memahami prinsip undang-undang dalam isu ini dan juga prinsip-prinsip demokrasi. Apa lagi untuk menghormatinya.

Negara akan berhadapan dengan lebih banyak krisis jika sikap ini berterusan.
Segala-galanya bermula dari ketamakan untuk mendapat kuasa memerintah melalui jalan belakang. Jika ia berpunca dari ketamakan politik, penawarnya ialah politik juga iaitu UMNO dan BN bersama PR mengadap Sultan Perak untuk mencadangkan pembubaran Dewan Undangan Negeri Perak. Tidak ada rompakan ala lanun Somalia tetapi kepatuhan kepada undang-undang dan hasrat rakyat. Ini selari dengan kehendak Islam yang memberikan hak kepada yang berhak dan Islam sama sekali tidak mengizinkan pencabulan dan pemerkosaan hak rakyat.

Sekian Terima Kasih



Husam Musa
Naib Presiden PAS
21 Jumadal Ula 1430H
Bersamaan 16 Mei 2009

3 comments:

Naz5555 said...

Keputusan mahkamah pada 23 Mei 2009 begitu mengecewakan rakyat Perak terutama buat penyokong Pakatan Rakyat. Ini menunjukkan satu lagi salah guna kuasa kerajaan persekutuan yang semakin rakus untuk mempertahan kuasa haram mereka dalam kerajaan negeri Perak. Mereka akan menggunakan segala bentuk cara untuk memastikan kemenangan milik mereka. Perlu di ingat bahawa mereka sebagai sebuah kerajaan persekutuan mempunyai banyak kuasa untuk memastikan kemenangan berpihak kepada mereka. Ini termasuklah kuasa untuk meminda undang-undang dengan sesuka hati demi kepentingan mereka sendiri tanpa mengutamakan rakyat.
Boleh dikatakan semua institusi penguatkuasa undang-undang seperti mahkamah, PDRM serta FRU dikuasai dan diarah oleh pemimpin tertinggi UMNO/BN. Kebanyakan individu yang memegang jawatan tertinggi dalam institusi tersebut merupakan kawan atau ‘geng kamcing’ mereka. Oleh itu memang tidak hairanlah jika institusi ini lebih memihak kepada mereka. Tetapi tidak adil jika kita menyalahkan semua individu didalam institusi tersebut. Bagi pegawai-pegawai bawahan mereka terpaksa menurut arahan daripada pihak atasan walaupun mereka tidak bersetuju dengan arahan tersebut. Jika arahan tidak dituruti mereka akan diambil tindakan. Amat malang nasib mereka ini.
Krisis politik di Perak yang masih berlarutan kini amatlah memalukan,menyusahkan dan merugikan rakyat dan negeri Perak khasnya serta menjatuhkan kredibiliti Malaysia di mata dunia amnya. Jika krisis ini tetap berterusan maka akan lebih banyak keburukan yang diperolehi daipada kebaikan. Atau mungkin akan membawa kepada rusuhan dan pertumpahan darah yang tidak diingini. Ini perlu dihindari. Demi untuk kepentingan rakyat dan negeri Perak serta Malaysia, saya menyarankan agar kita semua bertenang dan berfikir dengan akal dan iman serta banyakkan bersabar. Pada pendapat saya tiada guna untuk kita terus melawan di arena yang sudah tentu kita akan tewas. Buatlah rayuan di mahkamah walau saratus kali pun saya yakin kemenangan tetap berpihak pada BN. Oleh itu adalah lebih baik kita bersabar dengan segala dugaan yang di hadapi dan terus merapatkan ikatan diantara PR dan rakyat untuk menegakkan keadilan.
PRU ke-13 adalah medan terbaik untuk PR dalam langkah untuk menuju ke PutraJaya. Sepatutnya ini yang perlu diutamakan. Lupakan sebentar Negeri Perak yang sekangkang kera ini. Fokus PR yang paling penting adalah untuk menawan Malaysia daripada pemimpin-pemimpin BN yang kurang cerdik ini. Jika PR berjaya menjadi kerajaan persekutuan insyaALLAH keadilan akan terlaksana. Jangan kita terikut-ikut rentak meraka jika tidak tiada perbezaanlah di antara PR dan BN. Segala apa yang berlaku ada hikmahnya. Saya yakin dengan apa yang berlaku sekarang rakyat boleh menilai pihak mana yang berada di jalan yang benar.
InyaALLAH……..PRU ke-13 nanti PAKATAN RAKYAT akan memperolehi kemenangan dan memerintah MALAYSIA!!!
ALLAHUAKHBAR!ALLAHUAKHBAR!ALLAHHUAKHBAR!

Ajijoi said...

Satu komen yang bernas dan rational. Tahniah.

Istiqamah dalam Perjuangan

Briged Akhdor LR2 said...

nampaknya jika saranan dari surat husam itu tidak diendahkan ..maka akan berlaku satu musibah buat rakyat perak ..aku tobat tak puah hati dengan cara BN ..MCM rakyat perak nie takder hak nak tunjukkan kuasa ..biarpun BN boleh berkuasa tapi hati kami yg mengundi pakatan rakyat takkan redho dengan cara kotor BN ..mahkamah dunia dia boleh ler nak nipu tp mahkamah allah kelak tanggung ler azab yg amat pedih..selagi tidak bubar DUN ..selagi itulah krisis akan berterusan ..aku salah sorang rakyat yg teraniaya dengan zambery mugabe ..

Followers