Thursday, May 14, 2009

Krisis Perak: Perlukah PR dan BN berbincang?

Krisis Perak: Pakatan mahu temui Najib bincang formula penyelesaian

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat (PR) bersedia untuk mengadakan perbincangan dengan Barisan Nasional (BN) namun mereka telah menetapkan pendirian bahawa krisis politik Perak perlu dikembalikan kepada rakyat untuk penyelesaian.

Ia diputuskan pada pertemuan khas gabungan Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan PAS di Ibu Pejabat PAS di sini petang tadi.

Kesemua pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat hadir iaitu Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Dalam pada itu Anwar yang juga Ketua Umum PR berkata krisis politik Perak perlu diselesaikan segera dan meminta Sultan membubarkan DUN Perak bagi mengadakan pilihan raya kecil yang adil.

“Pendirian kita jelas krisis politik di Perak hanya boleh diselesaikan dengan mengembalikan kuasa kepada rakyat untuk memilih, dan bukan pihak istana atau mahkamah yang menentukannya.

“Majlis Pimpinan PR, mengambil sikap terbuka dan bersedia untuk bertemu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak untuk memperkukuhkan demokrasi dan institusi kerajaan negeri Perak. Kita bersedia untuk berjumpa dan kita harap perjumpaan itu akan diadakan secepat mungkin,”katanya.

Hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata pilihan raya semula adalah satu daripada opsyen yang ada untuk menyelesaikan kemelut politik di Perak tetapi ia bukanlah sesuatu yang harus,

Najib berkata keputusan sama ada untuk mengadakan pilihan raya negeri di Perak bergantung kepada budi bicara Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Jelasnya, Barisan Nasional tidak gentar untuk menghadapi apa jua kemungkinan termasuk pilihan raya sekiranya itu yang diputuskan.

Baca selanjutnya disini

-mstar.com

No comments:

Followers