Sunday, May 17, 2009

Rasuah: Jawatankuasa pemilihan muktamar belum terima laporan



Ketua dewan ulama PAS diminta beri penjelasan

Dewan Harian PAS akan mendapatkan penjelasan daripada Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Mohamed Daud Iraqi berhubung dakwaannya terdapat pemimpin parti itu cuba mempengaruhi perwakilan melalui penganjuran jamuan dan pemberian baju.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, dewan itu bersetuju untuk mendapatkan penjelasan daripada Mohamad berhubung dakwaannya itu.

"Dewan Harian PAS telah bersetuju untuk memanggil Datuk Mohamed Daud Iraqi dalam satu mesyuarat khas Dewan Harian PAS, untuk memohon penjelasan berhubung dakwaan beliau.

"Dan jika sekiranya beliau mempunyai bukti-bukti, kita akan panjangkan dakwaan tersebut untuk tindakan displin oleh jawatankuasa displin PAS, terhadap semua pihak yang terlibat.

"Tak mengira sesiapa. Asalkan dia terlibat, baik cawangan sampai yang tertinggi, kita tak teragak-agak untuk mengambil tindakan," tegasnya dalam satu sidang akhbar di ibunegara hari ini.

Husam berkata, Mohamed Daud akan dipanggil memberi penjelasan tersebut Isnin ini di pejabat agung PAS di ibunegara.

Belum buat keputusan

Menurutnya, terdapat lima pemimpin menafikan berlakunya amalan tersebut antaranya Naib Presiden PAS, Ahmad Awang; Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Pengarah Pilihanraya PAS, Datuk Mustafa Ali.

"Walaupun mereka menafikan, tetapi kita nak bagi peluang kepada Datuk Mohamed Daud menjelaskan dakwaan beliau. Dan jika ada bukti kita akan panjangkan untuk tindakan.

"Dan jika tidak ada bukti, kita akan displinkan semua pihak dalam PAS tanpa mengira jawatan mereka," tambahnya.

Ditanya mengenai sama ada beliau berhasrat untuk bertanding jawatan timbalan presiden pada pemilihan parti itu, Jun ini, beliau berkata:

"Saya masih lagi berpuasa. Tak baik suruh orang berbuka puasa".

Beliau juga enggan mendedahkan jumlah pencalonan yang diperolehinya setelah diminta oleh para wartawan beberapa kali.

Ajijoi ~ Diharap agar janganlah Pas 'diumnokan' dengan gejala-gejala yang kita tentang selama hari ini.

Mungkin juga cerita ini dipropagandakan pihak-pihak tertentu menjelang Muktamar nanti.

No comments:

Followers