Thursday, October 22, 2009

Ulasan Buku: Bertemu Janji Allah 2

Membicarakan alam akhirat adalah percubaan untuk menjangkau segala yang misteri di belakang tabir keduniaan. Tiada siapa yang layak untuk membimbing segala apa yang terkandung di alam itu melainkan apa yang di khabarkan oleh Pemilik, Pencipta dan Penguasanya melalui wahyu yang diturunkan kepada NabiNya. Tanpa pergi terlalu jauh, dalam pengertian wahyu yang terkandung di dalam surah al-Fatihah ayat 4 sahaja, kita sudah dipandu dengan sebuah proklamasi berbunyi, “Dialah (yakni Allah) penguasa hari akhirat.” Mungkin William Shakespeare juga termakan dengan tempias firman Allah ini dengan kata-katanya yang pernah direkodkan di dalam skrip teaternya King Henry V111 3 berbunyi, “heaven is above all yet; there sits a judge that no king can corrupt.”

Buku yang bertungkus lumus menggali pelbagai rahsia akhirat, yang sedang berada di tangan pembaca sekarang ini adalah sebuah catatan. Ia bukan memo sembarangan. Ia memunggah kandungan dan pengertian alam ghaib yang akan sama- sama kita lalui lambat launnya. Bagi mereka yang sudah pergi, mereka sudah dan sedang berada sebahagiannya di alam itu. Sekarang, soalnya masih adakah pilihan kita untuk tidak cuba memahaminya sedangkan kita memang perlu ke sana – sememangnya akan ke situ? Dalam gugur hari yang beralih minggu ke minggu, masih adakah khilaf bahawa kita sedang mendekati satu tarikh kematian yang tidak pernah berganjak? Sebaliknya, kita pula yang semakin mendekat!

Karya: Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat
Harga: RM17.00

Ajijoi ~ Buku ini adalah kesinambungan daripada buku Bertemu Janji Allah yang pertama. Perkara-perkara yang PASTI akan berlaku sesudah kita mati dan bagaimanakah nasib kita di Padang Mahsyar nanti.

Agak menarik apabila Tuan Guru Nik Aziz menghuraikan kejadian-kejadian yang bakal kita tempuhi satu persatu termasuklah keadaan orang-orang yang kedudukannya berada di tengah-tengah diantara syurga dan neraka.

Timbalah ilmu yang dititipkan Tuan Guru buat persiapan kita sebelum kita dijemput KESANA.

No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...