Sunday, February 28, 2010

Zambry akui prestasi exco Perak kurang memberangsangkan

Zambry: Barisan Exco Perak kekal (setakat ini?)

TAIPING, 27 Feb — Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir hari ini berkata tiada sebarang rombakan barisan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) akan dilakukannya dalam waktu terdekat memandangkan exco berkenaan memegang portfolio masing-masing dalam tempoh yang agak singkat.

Sebaliknya, beliau berkata barisan Exco sedia ada akan diberi satu tempoh masa yang bersesuaian untuk membuktikan keberkesanan masing-masing dalam melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan ke atas mereka dengan sebaik-baiknya.

“Ada satu jangka masa yang saya berikan kepada mereka dan selepas itu baru saya akan buat penilaian. Buat masa ini saya tidak membuat penilaian mutlak tetapi mereka terus dipantau dalam melaksanakan tugas-tugas mereka berdasarkan kepada KPI (Petunjuk Prestasi Utama) yang telahpun ditetapkan kepada mereka,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Mesra 1 Malaysia di Kampung Boyan di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas sama ada akan melakukan rombakan barisan exconya seperti mana yang akan dilakukan oleh Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan.

Zambry (gambar) berkata mungkin ada di kalangan exco sedia ada menunjukkan prestasi yang kurang memberangsangkan namun beliau percaya barisan exconya mampu melakukan penambahbaikan prestasi masing-masing dari semasa ke semasa.

Katanya beliau juga masih belum mempunyai perancangan untuk menambah bilangan exco daripada enam orang ketika ini kepada 10 orang yang menjadi kebiasaan bagi kerajaan negeri sebelum ini.

Beliau juga menepis dakwaan pihak tertentu bahawa portfolio yang dipegang oleh barisan exco ketika ini merupakan satu beban buat mereka dan sebaliknya menegaskan bahawa ia bergantung kepada sejauh mana berkesannya seseorang exco itu menguruskan portfolio masing-masing.

Zambry pula adalah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Ekonomi, Kewangan, Tanah, Hasil Bumi dan Sumber Asli, Keselamatan dan Pembangunan Luar Bandar.

Barisan exco Perak ketika ini adalah Datuk Hamidah Osman yang juga Exco Kanan, sebagai Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita; Datuk Ramly Zahari (Pengerusi Jawatankuasa Insfrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Air); Datuk Dr Mah Hang Soon (Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam).

Datuk Saarani Mohamad (Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar, Pembasmian Kemiskinan, Perladangan dan Kebajikan); Mohammad Zahir Abdul Khalid (Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, ICT, Sumber Manusia, Sains dan Teknologi) dan Zainol Fadzi Paharudin (Pengerusi Jawatankuasa Kesenian, Belia dan Sukan).

Kesemua exco mengangkat sumpah di depan Sultan Perak Sultan Azlan Shah di Istana Iskandariah pada 10 Feb 2009. — Bernama

Ajijoi ~ Jika dibaca mengikut kaedah laporan media perdana, bermakna exco Perak akan dirombak. Sebab apa? Mungkin Zambry ingin memperkukuhkan kedudukannya dengan melantik hanya exco yang 'sebulu' dengannya sahaja.

Sebelum ini telah kedengaran ada rungutan dikalangan orang-orang sekeling Zambry yang tidak berpuas hati apabila Zambry terpaksa memberikan penumpuan yang lebih terhadap permintaan-permintaan 3 katak yang masih menguasai kerajaan haram bn perak dengan ugutan lompatan maut mereka.

1 comment:

azman kamarul said...

Nak buat macamana dapat perintah negeripun kerana melanun...jadi manalah lanun layak memerinath lanun hanya layak jadi lanun aje.....

Ketuanya dipanggil ketua lanun.

Followers