Sunday, February 21, 2010

Adik Najib Razak kini kuasai Touch N Go

CIMB Group Holding Bhd. (CIMB) yang Ketua Eksukutif Kumpulannya ialah Datuk Seri Nazir Razak semalam memeterai perjanjian jual beli dengan UEM Group Bhd. dan UEM Builders Bhd. untuk menguasai 32.22 peratus kepentingan Touch 'n Go Sdn. Bhd. dengan harga RM53.8 juta.

Urus niaga pembelian itu dilakukan melalui CIMN SI 1 Sdn. Bhd., anak syarikat milik penuh Kumpulan CIMB.

Kumpulan CIMB dalam kenyataannya di sini berkata, apabila urus niaga itu selesai, Kumpulan CIMB akan menyaksikan pegangannya dalam Touch 'n Go meningkat daripada 20 peratus kepada 52.22 peratus, sekali gus pemegang saham utama dalam syarikat tersebut.

Pada masa yang sama, UEM Group akan mengekalkan pegangan 20 peratus dalam Touch 'n Go manakala MTD Capital Bhd. pula akan menguasai bakinya 27.78 peratus.

Touch 'n Go merupakan syarikat yang terlibat dalam penyediaan perkhidmatan pembayaran tambang menerusi kad prabayar e-payment.

Sehingga kini Touch 'n Go merupakan pengendali sistem bayaran tol elektronik di lebuh raya di Malaysia dan turut dikenali sebagai sistem tiket biasa untuk sebahagian besar pengangkutan awam di Lembah Klang.

Touch 'n Go mencatat keuntungan bersih RM15.6 juta pada tahun kewangan 31 Disember 2009.

Nazir berkata, keupayaan Touch 'n Go saling melengkapi perniagaan Kumpulan CIMB.

"Touch 'n Go merupakan platform pembayaran berjaya dan merupakan jenama yang kukuh.

" Minat yang ditunjukkan terhadap Touch 'n Go akan mewujudkan sinergi antara Touch 'n Go dan aktiviti-aktiviti perbankan Kumpulan CIMB,'' katanya dalam kenyataan.

Kumpulan CIMB menjangkakan urusan jual beli itu akan selesai dalam suku pertama 2010.

Jawatan PM Najib Lonjak Nazir Antara Individu Terkaya Malaysia
Oleh Norasikin Samsi


KUALA LUMPUR, 20 Feb - Tindakan Umno-BN bersama kroni mengumpul kekayaan melalui penyalahgunaan kuasa bukan sahaja melambangkan 'kerakusan' untuk terus mempertahankan kuasa serta kedudukan tetapi sebaliknya bertujuan menambah beban rakyat.

Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Badrul Hisham Shahrin atau CheGuBard menyelar demikian ketika mengulas pendedahan senarai Malaysian Business yang melaporkan adik Perdana Menteri Datuk Seri Nazir Razak tersenarai antara 40 individu terkaya di Malaysia.

Nazir yang menguasai CIMB Group muncul dalam senarai itu kurang setahun abangnya Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri.

Seperti tahun lepas, kekayaan 40 teratas itu dinilai berdasarkan kepada nilai saham individu di dalam syarikat yang tersenarai pada 15 Januari tahun ini.

"Ketika zaman Dr Mahathir dahulu berapa banyak kekayaan yang disonglap beliau bersama kroni-kroninya termasuk anak beliau Mokhzani. Begitu juga Pak Lah yang begitu rakus membenarkan kaedah yang sama digunapakai untuk kepentingan anaknya, Kamaruddin sehingga pernah tersenarai antara yang terkaya di Malaysia. Sekarang, Najib pula berjaya memasuki dalam kategori sama mengaut harta secara gelap untuk diberikan kepada adiknya, Nazir, bersama ribuan kroni-kroni mereka," kata beliau yang juga Ketua Cabang Rembau.

Beliau juga membidas kepimpinan rejim Umno-BN yang mementingkan kekayaan namun tegar mengenepikan kepentingan rakyat termasuk menghancurkan masa depan orang Melayu walaupun memerintah negara selama 50 tahun.

"Kita lihat sendiri bagaimana mereka sanggup meminggirkan bangsa sendiri menerusi Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang pada mulanya diwujudkan untuk membela orang-orang Melayu, tetapi gagal.

"Bukan itu sahaja, kekayaan mereka terus bertambah tetapi rakyat yang miskin semakin dihimpit beban yang tidak mampu lagi ditanggung berikutan kenaikan harga barangan termasuk harga minyak akan turut dinaikkan," jelas Badrul lagi.

Sehubungan itu beliau menggesa rakyat untuk merubah lanskap kehidupan mereka bersama Pakatan Rakyat supaya jauh lebih baik berbanding di bawah pemerintahan BN.
Sementara itu Tan Sri Robert Kuok dari Kumpulan Kuok yang melepaskan mahkota “Raja Gula” tahun lepas masih mendahului senarai dengan kekayaan RM42.76 bilion, meningkat RM16.1 bilion daripada RM26.6 bilion setahun lalu.

1 comment:

Zolkharnain Abidin said...

Blog bongkarsauh telah berpindah ke alamat baru seperti berikut:

http://sauhdibongkar.blogspot.com/

Pohon update link tuan. Terima kasih.

Followers