Friday, September 18, 2009

Juadah berbuka diagihkan Pas Perak di Stesen Bas Medan Gopeng

IPOH (18.9.09): Pas Negeri Perak (Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan) telah menganjurkan program penyerahan bekalan berbuka puasa kepada penumpang-penumpang bas ekspress untuk pulang ke kampung sempena perayaan Idul Fitri tahun ini.

Pas kawasan Gopeng yang diketuai oleh YDP Pas Gopeng, Tuan Haji Abd Rahim Md Ariff bersama Timbalannya, Ust Radzi Zainon telah mengambil tanggungjawab untuk menyerahkan sumbangan tersebut di Hentian Bas Ekspress Medan Gopeng, Ipoh.

Program petang ini telah diserikan lagi dengan penyertaan Pesuruhjaya Pas Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain yang turut turun padang bertemu sendiri dengan penumpang-penumpang yang sedang menunggu ketibaan waktu berlepas dengan bas-bas ekspress untuk pulang beraya.

مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا . رواه الترمذي وابن ماجة وابن خزيمة وصححه الألباني

"Barang siapa yang memberi makanan untuk berbuka orang yang berpuasa, maka ia akan mendapatkan pahala seperti pahala orang tersebut tanpa mengurangi sedikitpun dari pahala orang yang berpuasa itu." (Riwayat At Tirmizy, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan dinyatakan sebagai hadits shahih oleh Al Albani)

Hadis Nabi ini diaplikasikan dengan penganjuran program sumbangan juadah berbuka puasa yang dilaksanakan setiap tahun dengan membekalkan makanan kepada penumpang bas berbuka puasa semasa di dalam perjalanan ke destinasi mereka.

Ustaz Abu Bakar sedang mengagihkan juadah berbuka puasa kepada penumpang-penumpang.

Tidak kira usia, semua golongan diberikan juadah berbuka tersebut.

Haji Abd Rahim sedang memberikan juadah kepada keluarga India yang juga sedang menunggu bas.

Anak-anak begitu gembira menerima sumbangan daripada Pas.

Sesuai dengan logo Pas iaitu Pas untuk semua, yang bukan beragama Islam juga diberikan juadah berbuka puasa agar mereka dapat merasai suasana berbuka bersama-sama dengan masyarakat Islam yang lain.

Pihak yang menjaga keselamatan juga tidak ketinggalan menerima sumbangan

Ustaz Radzi Zainon sedang menyantuni segelap lapisan masyarakat dengan memberikan juadah berbuka puasa kepada mereka

Sungguhpun remaja lelaki ini beragama Kristian (berdasarkan subang lambang salib yang dipakainya), tetap gembira menerima sumbangan dan tanya khabar daripada Ustaz Abu Bakar.

Ustaz Radzi menyampaikan juadah kepada mereka-mereka yang telah bersedia menunggu waktu berlepas di dalam bas.

Antara remaja-remaja yang ditemui Ustaz Abu Bakar


Remaja Tionghua ini begitu gembira menerima sumbangan daripada Pas Perak. Islam itu adil dan untuk semua.


Gembiranya mereka menerima sumbangan. Lambang Pas diletakkan 'dekat di hati'

Lambang Pas yang memuatkan juadah berbuka puasa kelihatan dimana-mana di Stesen Bas Medan Gopeng, Ipoh. Ternyata jelas kegembiraan penumpang-penumpang bas yang menerima sumbangan juadah berbuka puasa daripada Pas Negeri Perak, yang menyediakan juadah nasi bukhari dan air mineral untuk keselesaan mereka berbuka puasa di dalam bas nanti.

Sebahagian petugas-petugas yang menyedia dan mengagihkan sumbangan juadah berbuka puasa bergambar bersama Ustaz Abu Bakar, Haji Abd Rahim dan Ustaz Radzi Zainon di Stesen Bas Medan Gopeng, Ipoh.

1 comment:

ummu saifuddin said...

...muslimat pun join jugak....tapi masa tu blogger tak sampai lagi...

Followers