Thursday, September 24, 2009

Ucapan Indah di hari lebaran


Setiap kali tiba hari raya, pasti ada kiriman berupa ucapan selamat hari raya sampai kepada kita. Jika dahulunya, kad ucapan raya memainkan peranan yang cukup penting dalam mengeratkan silaturrahim sesama kita. Semenjak penggunaan telefon bimbit begitu meluas, sms telah mengambil peranan kad ucapan dengan capaian kepada sasaran cuma mengambil masa beberapa saat sahaja.

Hari ini, ucapan raya melalui sms berlegar diantara pengguna telefon bimbit sehingga membolehkan ucapan tersebut dihantar kepada ratusan penerima dengan sekali hantar sahaja.

Berikut saya senaraikan ucapan-ucapan indah sambutan lebaran tahun ini yang dikirimkan melalui sms kepada saya. Terima kasih kepada semua di atas ucapan indah tersebut.

Bulan Ramadhan pahala dihimpun, Aidil Fitri menjelang tiba, Jari disusun memohon ampun, Salah dan silap maaf dipinta.

Bulan Ramadhan berlalu pergi, bulan Syawal kini kembali, rasa sayu sudah pasti, namun bulan purnama tetap dihati.

Kata Imam Ghazali:- Yang jauh itu WAKTU, yang dekat itu MATI, yang besar itu NAFSU, yang berat itu AMANAH, yang mudah itu BERBUAT DOSA, yang panjang itu AMAL & SOLEH, yang indah itu SALING MEMAAFKAN.

Tangan dihulur tak kesampaian, senyum terukir tak kelihatan, sms di kirim tanda ingatan, di Aidilfitri kita bermaafan.

Sebening air wuduk, sesuci Al-Quran, semerdu alunan zikir, seindah solat 5 waktu, setenang hati yang tiada rasa benci dan dendam, andai hati pernah terguris, tutur yang terlanjur, laku yang melampau, janji tak tertunai, jika tangan tak berjabat, jika muka tak sempat bertatap, bukakanlah pintu maaf buat kami.

Keindahan Ramadhan disulami tarawih dan sedekah, keheningan Syawal disirami kemaafan. Semoga lebaran ini menyinarkan nur iman dan limpahan rezeki yang berterusan. Salam kemaafan dan Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Jika ada langkah yang mengguris hati, ada tingkah membekas luka, ada kata yang tak terjaga, ada janji yang tak tertunai, ada hati yang berperasangka serta ucapan berbunga dusta, mohon dibuka pintu kemaafan hendaknya.

Biar renggang difana dunia, biar hina dimata manusia, biar semangat semakin tua, biar harta semakin tiada, biar akal semakin berusia, biar jauh kedudukan kita, biar jurang pangkat kita, jangan tergadai silaturrahim sesama kita.

Berlalu Ramadhan membawa keinsafan, hadirnya syawal mengukuhkan ukhuwwah, terima kasih atas ingatan, moga mendapat keredhaan Allah.

No comments:

Followers