Wednesday, September 30, 2009

Perlukah dihebohkan pengharaman filem 'Bruno'?


Filem Bruno diharamkan di Malaysia

Filem Bruno, terbitan Universal Picture Production diharamkan penayangannya di Malaysia kerana ia didapati mengandungi adegan dan kata bual lucah.

Kementerian Dalam Negeri dalam kenyataan hari ini berkata hasil penelitian dan semakan Lembaga Penapis Filem (LPF) mendapati filem itu tidak melepasi etika budaya dan amalan hidup masyarakat di negara ini.

LPF mendapati filem yang dibintangi Sacha Cohen Boren itu bertemakan gay dan mengandungi adegan lucah, kata bual lucah dan turut mengetengahkan paparan shot
penggunaan peralatan seks.

"Filem ini juga dengan jelas telah menyentuh sensitiviti kepercayaan dengan mempersendakan agama Kristian," kata kenyataan itu.

Pengedar filem Bruno, Golden Screen Cinemas telah dimaklumkan berhubung keputusan pengharaman itu melalui sepucuk surat bertarikh 6 Ogos lepas dan pengedar juga dimaklumkan tentang asas-asas pengharaman berserta laporan penapis filem untuk filem itu.

- Bernama

Ajijoi ~ Adalah lebih baik jika diharamkan terus daripada tayangan dipawagam Malaysia tanpa perlu dihebohkan kepada awam kerana ianya hanya akan menarik minat orang awam untuk membeli dan menonton filem ini yang telah terjual secara meluas melalui dvd diserata negara.

'Bruno' mengisahkan tentang seorang model gay daripada Austria yang berpakaian dan berkelakuan lucah.

Pada 2006, pelakon yang sama telah terlibat didalam pembikinan filem 'Borat' yang mencetuskan kontroversi kerana wataknya sebagai seorang rakyat Kazakhstan yang terdedah kepada budaya di Amerika.

Saksikan sedikit sedutan daripada filem 'Bruno' di http://www.youtube.com/watch?v=BnSvUZ60nG4

No comments:

Followers