Friday, September 18, 2009

Rakyat terus dinafikan hak bersuara oleh Umno/BN - Pesuruhjaya Pas Perak

IPOH:Pesuruhjaya PAS Perak hari ini menyatakan UMNO dan Barisan Nasional (BN) merupakan parti llama yang lebih setengah abad di Malaysia dilihat semakin tidak relevan buat rakyat Malaysia kini. Ditanya mengenai kenyataan beliau baru-baru ini yang mengatakan BN bakal mengikut jejak langkah Parti Liberal Demokratik (LDP) seperti di Jepun, hal ini dapat dilihat melalui apa yang telah dilakukan oleh kerajaan UMNO dan Barisan Nasional di Perak secara khususnya.

Mengulas lanjut, beliau mengatakan UMNO seringkali bercakap soal demokrasi akan tetapi mereka lupa rakyat di negeri Perak sedang melihat perbuatan mereka dan rakyat lebih bijak menilai segala tindakan yang dibuat oleh mereka. Perubahan di dalam kerajaan berbentuk kosmetik yang dibuat oleh Datuk Seri Najib Tun Razak juga tidak ubah seperti menampal perhiasan pada UMNO yang hakikatnya sudah banyak diselaputi krisis dalaman dikalangan mereka dan kepercayaan rakyat semakin hilang terhadap mereka.

Perlantikan semula Ketua Kampung dan Jawatankuasa Kerja Kampung (JKKK) pada bulan April yang lalu telah menjadi tanda aras bahawa umno/bn begitu dahagakan kekuasaan tanpa mempedulikan suara rakyat yang telah membuat pilihan secara demokrasi sebelum ini. Ketua Kampung dan JKKK yang dipilih secara demokrasi dipilih oleh rakyat sebelum ini telah dikhianati secara terang-terangan oleh umno/bn,sememangnya ini menunjukkan keangkuhan umno/bn yang telah merampas kerajaan Perak yang sah dipilih rakyat pada pilihanraya umum yang lepas .

Selain itu,Permohonan Dewan Pemuda PAS Perak untuk berhimpun di Stadium Perak sepertimana yang ditawarkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini jelas telah menunjukkan pembohongan pemimpin umno/bn terhadap rakyat. Pesuruhjaya PAS Perak itu turut menyatakan. ”Sebelum ini mereka (UMNO) tidak benarkan kita berdemonstrasi dan kita akur, tetapi bila kita minta seperti yang telah ditawarkan, mereka tolak,” bukankah ini satu pembohongan terhadap rakyat. Menurutnya lagi, hal ini serius memandangkan kerajaan umno/bn bertindak untuk menyekat hak rakyat iaitu kebebasan bersuara yang telah dijamin di dalam perlembagaan. Hatta di dalam Islam, kebebasan bersuara merupakan sesuatu yang dibenarkan.

Tambah beliau lagi, tindakan umno/bn yang menyekat rakyat menggunakan tempat-tempat awam seperti yang telah dilaksanakan semasa pemerintahan Pakatan Rakyat di Perak, merupakan satu usaha untuk menyekat budaya ilmu dan informasi di kalangan masyarakat. ”Mereka yakin dengan tidak memberi maklumat yang benar dan tepat pada rakyat, pada fikiran mereka, mereka mampu untuk kekal lebih lama,”. katanya lagi mengulas mengenai sikap UMNO yang sehingga kini masih belum berani membenarkan perhimpunan secara terbuka. .

Menambah mengenai kegagalan umno/bn mempraktikkan demokrasi mengikut landasannya, mengakibatkan ”senjata makan tuan” rakyat kini sudah mengerti strategi umno/bn untuk terus memerintah negara ialah dengan membelakangkan kebenaran dan menutup segala kesalahan dan penipuan yang mereka lakukan dengan menggunakan segala medium yang ada agar rakyat tidak tahu kesalahan mereka, umno/bn semakin hari semakin ketakutan kerana hari demi hari belbagai pengkhianatan umno/bn kepada rakyat dibongkar oleh pemimpin umno/bn sendiri ditambah dengan kekuatan Pakatan Rakyat yang terus mendapat sokongan dan kepercayaan rakyat dalam memimpin perubahan Malaysia ke arah menjadi negara yang lebih sejahtera dan berkeadilan, jelas beliau.

No comments:

Followers