Tuesday, August 4, 2009

Pemuda pembela kebenaran - Pesuruhjaya Pas Perak


Alhamdulillah, tahniah dan syabas saya ucapkan kepada Dewan Pemuda PAS Perak kerana telah menjayakan program Himpunan Pemuda Bubarkan DUN Perak yang telah berjalan dengan jayanya Ahad lepas. Moga usaha kalian akan menyemarakkan semangat seluruh jentera pilihanraya PAS Perak,untuk lebih bekerja kuat utk menghadapi pilihanraya DUN Perak tidak lama lagi.

Tak dapat disangkal lagi bahwa eksistensi pemuda Islam dalam kehidupan amat penting, karena merekalah yang memiliki potensi untuk mewarnai perjalanan sejarah umat manusia pada umumnya. Semua ideologi yang berorientasi pada strategi revolusi, menganggap pemuda sebagai tenaga paling revolusioner karena secara psikologis manusia mencapai puncak hamasah (gelora semangat) dan quwwatul jasad (kekuatan fizikal) pada usia muda. Hal tersebut menumbuhkan semangat pergerakan dan perubahan, Dalam setiap kurun waktu, kemarin, kini dan esok, pemuda senantiasa berdiri di garis terdepan sebagai pembela kebenaran.

Di dalam Al Qur’an, peranan pemuda diungkapkan dalam kisah Ashabul Kahfi (18:9-22), kisah pemuda Ibrahim (21:60,69 dan 2:258) dan pemuda dibunuh oleh Ashabul Uhdud (lihat tafsir Ibnu Katsir Q.S. Al Buruuj) dan para Assabiqunal Awwalun pada umumnya berusia muda.

Pentingnya memanfaatkan masa muda digambarkan dalam hadist Rasulullah SAW, sebagai berikut: “Manfaatkan yang lima sebelum datang yang lima: masa mudamu sebellum datang masa tuamu; masa sehatmu sebelum datang masa sakitmu; masa kayamu sebelum datang masa miskinmu; masa hidupmu sebelum datang masa matimu; masa luangmu sebelum datang masa sibukmu.” (H.R. Al Baihaqi)

Saya sekali lagi merakamkan jutaan penghargaan buat Pemuda PAS Perak kerana bergabung kekuatan untuk menumbangkan kezaliman umno/bn di Perak, saya yakin dan percaya PAS Perak akan semakin mantap dan berkualiti hasil daripada gelombang kekuatan pemuda PAS Perak dalam memastikan keadilan,kesejahteraan dan kemakmuran untuk rakyat Perak.

Ustaz Abu Bakar Hussein
(Pesuruhjaya PAS Perak)

No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...