Monday, August 31, 2009

Isu arak kepala lembu: Ulasan PJ Pas Perak

cow head

Beberapa hari sebelum ini, telah tercetus satu kontroversi tentang isu sensitiviti agama. Demostrasi itu dilakukan setelah selesai Solat Jumaat, luar kawalan pihak polis dan perkataan-perkataan pada banner yang mencurigakan. Mengulas tentang beberapa perkara yang berkaitan, Pesuruhjaya PAS Perak hari ini memberitahu bahawa isu sensitiviti tersebut sudah pasti bukan daripada ajaran Islam.

Beliau berkata, Islam adalah agama yang menghormati agama lain. Islam berdakwah bukanlah dengan cara yang ditunjukkan oleh peserta demo tersebut. Perkara ini telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabat RA sendiri apabila tidak mengganggu tempat ibadah orang bukan Islam, ketika mereka menguasai sesebuah negeri tersebut.

“Sesiapa yang ingin beribadah dengan agama mereka, dipersilakan. Tetapi umat Islam diharamkan murtad..” katanya.

Beliau berkata lagi, demikian tersebut adalah di dalam situasi perang. Di dalam situasi perang sekalipun, tempat ibadah bagi orang Islam tidak diganggu, apatah lagi dalam keadaan Malaysia hari ini? Terdapat seseorang yang mendakwa bahawa mereka hanya tidak mahu kuil dibina di kawasan majoriti orang Islam. Adakah alasan ini cukup kukuh untuk kita menimbulkan isu keagamaan tersebut?

Sedikit pengajaran yang ditunjukkan oleh Baginda SAW ketika Perjanjian Hudaibiah. Antaranya ialah, mereka yang ditawan oleh orang Islam perlu dikembalikan kepada keluarga mereka. Manakala mereka ditawan oleh orang musyrikin, tidak akan dikembalikan. Lalu, perkara ini dilihat sebagai satu ketidakadilan, sedangkan Baginda SAW bersetuju dengan perjanjian tersebut.

Beliau menambah lagi, di dalam hasil Perjanjian Hudaibiah tadi, orang Islam yang ditawan oleh orang musyrikin akhirnya dapat menyebarkan dakwah mereka. Ini kerana mereka benar-benar bersungguh dalam penyebaran dakwah tersebut. “Kita kena bersungguh, Ini peluang kita” Katanya.

Selain itu, beliau juga menyelar UMNO yang menjadi dalang dalam demo ini. Sekiranya masih ada yang bertanya, apakah bukti saya untuk mengatakan bahawa ia adalah tindakan UMNO? Maka saya akan katakan bahawa setiap perkara yang terjadi, pasti ada petanda. Contohnya hujan, petanda turunnya hujan ialah mendung. Tetapi kadangkala hari mendung, tetapi tidak juga hujan. Tetapi kalau bunyi hujan sudah kedengaran, adakah kita masih lagi menafikan bahawa ia bukanlah hujan?

Beberapa perkara yang boleh dikatakan sebagai petunjuk bahawa ia adalah tindakan UMNO ialah, perkataan “TAKE BEER” yang kononnya dikatakan sebagai Takbir. “Makna pun sudah tidak kena” Katanya. Selain itu, tindakan polis yang agak pelik. Kalau sebelum ini, setiap demo anjuran PR, pasti ada bermacam-macam halangan dan rintangan. Walaupun demo tersebut adalah secara aman dan tidak menyentuh mana-mana sensitiviti.

Tetapi yang peliknya, polis boleh terlepas pandang dalam isu sensitiviti yang begitu kronik ini. Kenapakah tiada polis yang berkawal? Bukankah mereka mencetuskan isu perkauman? Soal beliau.

Saya yakin, UMNO pada mulanya ingin mencetuskan isu ini, lalu mereka akan mengkritik semula tindakan ini. Ini kerana mereka cuba menampakkan kepada umum bahawa mereka sangat sensitiviti tentang isu perkauman, dan mereka sangat membela golongan bukan Islam. Tetapi malangnya, mereka agak lemah dalam strategi, bahkan membahayakan Malaysia sendiri.

Beliau berkata, tindakan keterlaluan mereka ini hanya akan mengundang bahaya. Jangan burukkan Islam dengan gaya method UMNO. Ini kerana gaya menthod UMNO bukanlah untuk menaikkan Islam, bahkan lebih menjatuhkan. Kalau hendak bermain isu pun, berhati-hatilah, katanya.

No comments:

Followers