Thursday, November 5, 2009

Apakah pilihan yang ada? - Raja Petra Kamarudin

Sumber: Malaysian Today
Penulis: Raja Petra Kamarudin
Terjemah Oleh: Semangat Reformasi '98
Tajuk: Apakah pilihan yang ada? (Original title: What are the choices?)

Ramai antara kita yang kecewa dengan Pakatan Rakyat. Pada masa yang sama, kita lebih rela mati daripada menyokong Barisan Nasional. Tetapi pilihan kita terhad. Jadi, kita memerlukan platform yang baru. Jika Gerakan dapat memainkan peranan sebagai platform baru itu, maka mereka pasti diberikan peluang untuk muncul sebagai kerajaan.....

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Buat salah, tak buat pun salah. Itulah masalah yang dihadapi Pakatan Rakyat. Apabila anda melakukan sesuatu, anda dikutuk. Tidak melakukan apa-apa? Anda juga dikutuk. Inilah dilema yang dihadapi pihak pembangkang.

Keluhan utama terhadap pihak pembangkang adalah bahawa mereka terlalu bertolak ansur dengan 'Napoleon Kenit', wakil semberono dan sebagainya. Apabila pihak pembangkang terlalu bertolak ansur dengan ‘si katak’, ‘pembelot’, ‘talam dua muka (Trojan Horse)’, ataupun mereka yang disyaki hendak ‘berhijrah’, maka pihak pembangkang dituduh tidak buat kerja.

Sekarang barulah pihak pembangkang mula mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang menjejaskan kedudukan Pakatan Rakyat. Bagaimana pula respon media arus perdana terhadap perkembangan mutakhir ini? Ah, kononnya pihak pembangkang sudah berpecah-belah.

Ya, buat salah, tak buat pun salah.

Pihak pembangkang mempunyai dua pilihan. Pilihan pertama; tak buat apa-apa dan wujudkan tanggapan bahawa semuanya baik-baik belaka di barisan pembangkang. Pilihan kedua: hambat keluar semua duri dalam daging di pihak pembangkang. Yang mana satu pilihan hati?

Saya pernah menggunakan istilah 'diktator baik' dalam satu artikel dahulu. Ini mungkin hanyalah satu percanggahan retorik (oxymoron), sepertimana perisikan tentera digelar ‘military intelligence’. Bijakkah (intelligent) pihak tentera? Atau mungkinkah si pelacur dara itu satu oxymoron? Mungkinkah si pelacur masih dara? Ah, tak mungkin, bukan? Itulah namanya percanggahan retorik. Jadi, adakah 'diktator baik' juga satu percanggahan retorik?

Baca Selebihnya @ http://gomalaysian.blogspot.com/2009/11/raja-petra-apakah-pilihan-yang-ada-what.html

No comments:

Followers