Friday, December 25, 2009

Nasib peniaga Melayu

Siapa tak kenal Lemang Seladang jika melalui jalan gopeng ke Ipoh. Lemang yang terletak berhampiran Limau bali Tambun kini hanya tinggal runtuhan. Peniaga Melayu menjual makanan tradisi Melayu...berjaya menaikkan nama makanan Melayu..akhirnya musnah ditangan kerajaan yang kononnya membela Melayu... ia sebahagian dari rangkaian cerita malang peniaga Melayu sejak rampasan kuasa kerajaan KUDETA Zambry... itu pun masih ada yang menaruh kasih pada perjuangan Melayu umNO....

ANJANG HALIM menunjukkan gerai Lemang Seladang miliknya
yang dirobohkan MBI di Taman Soon Choon, Ipoh semalam.

IPOH - Kelazatan lemang Seladang mungkin tidak dapat dirasai lagi oleh orang ramai khususnya penduduk bandar raya ini apabila gerai yang sudah bertapak di Taman Soon Choon di sini lebih 20 tahun lalu, dirobohkan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) semalam.

Pengusahanya, Anjang Halim Md. Saman, 57, mendakwa, gerai lemangnya telah dirobohkan MBI pada pukul 8 pagi tanpa sebarang notis pemberitahuan.

"Walaupun gerai lemang saya dibina di atas rizab jalan tetapi ia tidak mengganggu lalu lintas malah saya telah mendapat kebenaran daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak.

"Saya ikut semua syarat ditetapkan JKR Perak. Lagi pun saya telah berniaga di sini sejak 20 tahun lalu, kenapa sekarang baru hendak dirobohkan," katanya ketika ditemui di tapak gerainya yang telah diroboh.

Lemang Seladang terkenal di bandar raya ini kerana keenakannya dan menjadi pilihan bukan sahaja penduduk tempatan tetapi juga pelancong asing seperti Hong Kong, Australia dan Singapura.

Artis Hollywood, Jodie Foster juga pernah singgah di gerainya untuk menikmati lemang semasa dia melakukan penggambaran filem Anna and The King di bandar raya ini pada tahun 1999. (sumber kosmo)

- dipetik daripada anak-sengat.blogspot.com

No comments:

Followers