Saturday, December 5, 2009

Kisah masjid dan qurban

Masjid 1:
Lembu dibeli dalam 8 ekor. Harga dipersetujui RM16,000. Hari dijanji, lembu dihantar cek dihulur.

Malangnya, cek RM16,000 yang diberi tu cek tendang.Penjual lembu tuntut duit lembunya, cek lain pula diganti. Kesian pada penjual lembu, cek kedua pun tendang juga. Bank pun dah syak semacam pada penjual lembu ni sebab dua kali cuba tunaikan cek tendang.

Setelah dituntut, akhirnya pihak masjid berikan cek lain yang kali ni memang ada duit.

Rupa-rupanya, bendahari dan pengerusi masjid dah pakai duit lembu qurban tu. Kena le masjid keluarkan duit lain pulak. Duit RM16,000 tu dah dikira sebagai hutang bendahari dengan pengerusi kepada tabung masjid.

Disebabkan kejadian ini yang berlaku tahun lepas, tahun ini penjual lembu tu dah taubat tak nak terima cek lagi daripada mana-mana masjid dan surau. Semuanya perlu dibayar dengan tunai. Siapa yang malu? Dan siapa pula yang memalukan nama Melayu dan Islam?
Kalau duit masjid untuk buat ibadah pun boleh dibuat macam tu, duit yang lain apa lagi.

Masjid mana....Cari sendiri.

Masjid 2:
Buat ibadah qurban berbelas-belas ekor lembu. Tapi untuk sembelihnya kena upah orang luar.

Orang tu pulak memang dah jadikan sumber cari duit tiap kali tiba musim raya haji. Dia pulun ambil upah sembelih lembu merata kampung merata pekan.

Janji mula sembelih pukul 8 pagi. Orang yang masuk qurban dengan petugas dah ramai penuh di masjid. Lembu-lembu tu pun dah boring kena ikat sejak semalam. Tapi sampai tengahari pun tukang sembelih tak tiba.

Rupa-rupanya dia sibuk sembelih lembu merata tempat dari pagi. Bila sampai ke masjid tu, dah tengahari. Mula la kelam kabut sembelih lembu-lembu tu.

Penyudahnya hari dah nak gelap daging-daging lembu tak siap lagi. Sebab lambat disembelih.

Takkanlah dah takde orang yang boleh sembelih lembu dimasjid tu? Sampai nak kena upah orang luar pulak. Dan tukang sembelih tu pulak janganlah disebabkan duit, orang nak ibadah pun tertangguh sebab janji tak ditepati.

Masjid mana....cari sendiri.

Masjid 3:
Permit sembelih diambil untuk 3 ekor lembu saja.

Tapi, hari qurban tu pegawai pejabat veterinar datang la pulak. Cek punya cek, permit untuk 3 ekor tapi sembelih 4 ekor.

Disebabkan lembu yang keempat tu takde permit, pegawai veterinar tu tahan daging-daging qurban untuk lembu tu daripada diagihkan.

Habis tu, macamana dengan ibadah qurban untuk lembu yang keempat tu? Dagingnya tak dapat diagihkan.

Bincang punya bincang, akhirnya daging-daging tu diagihkan juga dengan jaminan permit untuk lembu yang keempat akan dibayar keesokan harinya.

Sampai macam tu punya ketat peraturannya untuk nak buat ibadah ni. Permit lebih penting rupa-rupanya.

Masjid mana....cari sendiri.

Masjid 4:
3 ekor lembu akan diqurbankan. Memang dah konfem.

Last minute, ada pulak seorang peserta yang tarik diri dengan alasan nak balik kampung. Bagi tau kawan-kawan tak jadi nak masuk qurban tahun ni. Yang kawan-kawan pulak, lepas sorang-sorang tarik diri jugak. Pasal apa? Tak tau la.

Penyudahnya, ketiga-tiga ekor lembu tu tak jadi. Masjid punya la besar. Orang kaya-kaya pun ramai. Orang miskin, lagi la ramai. Tapi nak qurbankan 3 ekor lembu pun boleh tak jadi.

Tak nak malu sebab tahun ni takde lembu qurban, mintak la tolong dengan ketua kampung (be end) sediakan lembu untuk qurban.

Ketua kampung pun cari dan dapat la 3 ekor lembu untuk qurban masjid tu tahun ni. Tapi ada orang kata lembu tu lembu politik. Pihak pengurusan masjid tak kisah. Asalkan ada lembu qurban tahun ni. Free pulak tu.

Masjid mana....cari sendiri.

Iktibar daripada kisah-kisah benar ini adalah untuk melakukan ibadah qurban, kita sendiri yang perlu berkorban untuk menjalankan ibadah yang dituntut agama kita. Bukannya memalukan dan mempergunakan agama dalam menjalankan ibadah qurban ini.

2 comments:

armouris said...

info tentang kebaikan cara sembelih Islam kat sini - Kelebihan Menyembelih Binatang

ajiNoBN said...

kahk kahk
1:masjid Umno
2:masjid Amno
3:masjid Ramai Penyokong PR
4:majid Ramai Penyokong PKR

ha ha ha ha

Followers

Video ajijoi

Loading...