Friday, July 1, 2011

Laporan kepada SPRM terhadap pemberian projek kepada syarikat tamat tempoh



KENYATAAN MEDIA
Pejabat ADUN Titi Serong/
Ketua Sekretariat PR Perak.

Saya dan beberapa pimpinan ADUN Pakatan Rakyat Perak hari ini telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai salah guna kuasa oleh kerajaan Barisan Nasional berhubung kelulusan tanah yang seluas 150 ekar di Segari, Manjung.

Kelulusan tanah tersebut diberikan oleh kerajaan Barisan Nasional kepada sebuah syarikat Atigas Teknologi Sdn Bhd untuk projek pelaburan gas asli bernilai RM 5.8 billion. Menjadi persoalan sekarang ini ialah mengapa sebuah syarikat bermodal kecil dapat melaksanakan sebuah projek yang begitu besar.

Aduan ketidakpuasan hati juga datang dikalangan pemimpin UMNO yang tidak bersetuju dengan dan mahu SPRM menyiasat perkara ini memandangkan syarikat Atigas Teknologi Sdn Bhd itu mengikut rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) merupakan syarikat yang tidak aktif dalam pangkalan data SSM.

Pemberian tanah ini telah diumumkan oleh exco kanan, Hamidah Osman yang bertarikh pada 9 Jun 2011 yang memaklumkan telah diluluskan oleh kerajaan Perak.

Hamidah berkata, syarikat Atigas Teknologi Sdn Bhd itu akan melabur sebanyak RM5.8 bilion dan akan mengimport gas dalam bentuk cecair dari negara Qatar dan Timur Tengah.

Katanya lagi, syarikat Atigas Teknologi Sdn Bhd itu juga akan membekalkan 33 peratus untuk pasaran tempatan yang mana untuk pembinaan loji dan kilang yang dijangkakan siap dalam tempoh 15 bulan pembinaannya.

Menjadi persoalannya sekarang ialah kajian terhadap kesan alam sekitar yang telah dilakukan dan adakah satu jaminan projek ini akan selamat atau sebaliknya sedangkan kawasan tersebut merupakan sebauh kawasan penternakan haiwan seperti penyu dan perikanan.

Bagaimana pula proses pemberian tender ini? Adakah dilakukan secara tender terbuka atau secara terus kepada pembida? Jika secara terbuka, adakah proses tender ini dipertimbangkan dan diluluskan oleh kerajaan Perak?

Bagaimana pula mereka boleh memilih sebuah syarikat yang telah tamat tempohnya pendaftaran syarikat pada 28 Februari 2008 dan tidak aktif selepas tarikh tamat tersebut?

Dijangkakan seekar tanah disitu boleh mencecah nilai RM3000. Menurut rekod juga, syarikat Atigas Teknologi Sdn Bhd tidak mempunyai sebarang perniagaan dan keuntungan syarikat sebelum ini.

Sebenarnya perkara ini pernah didedahkan oleh Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming berkaitan isu ini dan memberikan tempoh selama 3 hari kepada Hamidah Osman untuk memberikan penjelasan. Jika sekiranya tiada jawapan, kita akan mengambil tindakan selanjutnya.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 1 Julai 2011.

No comments:

Followers