Saturday, July 16, 2011

PAS Perak kecam kerajaan BN salahguna kuasa polis


IPOH, Pimpinan PAS Perak bersama wakil Parti Sosialis Malaysia ( PSM ) membuat laporan polis atas tangkapan tidak sah terhadap ahli dan pimpinan PSM serta pencabulan hak ke atas merekan ketika ditahan selama 10 hari.

Pimpinan PAS Perak di ketuai oleh, Saudara Abd Rahim Mohd Nordin yang merupakan Pengerusi Lujnah Demokrasi dan Mobilisasi PAS Perak,Saudara Khalilul Rahman yang mewakili Lujnah Perpaduan Nasional PAS Perak, Saudara Safarizal Salleh Penolong Setiausaha Dewan Pemuda PAS Perak, serta Ustaz Hafez Sabri Exco Pemuda PAS Perak.

Bagi PAS Perak, penangkapan 31 orang peserta dan aktivis PSM merupakan salahguna kuasa polis oleh kerajaan Barisan Nasional. PAS Perak melihat, pemimpin Barisan Nasional kini rasa tergugat dengan kebangkitan rakyat yang member sokongan padu kepada Pakatan Rakyat untuk memimpin Malaysia selepas PRU 13 ini.

Menurut Pengerusi Lujnah Demokrasi dan Mobilisasi PAS Perak, Saudara Abd Rahim Mohd Nordin, pihaknya mempertikaikan tindakan zalim pihak polis terhadap ahli PSM yang ditahan.

Beliau mempersoalkan, mengapa tahanan diminta berdiri selama 7 jam setiap hari untuk disoal siasat, mengapa polis menggunakan kata-kata kesat dan kotor terhadap tahanan, tahanan juga dihalang untuk menggunakan tandas, di simpan dalam ' Solitary Confinement',ada polis yang membuat gangguan seksual, melanggar protokol, menanya soalan yang tidak ' appropriate' serta mencabul hak asasi tahanan wanita PSM seperti memaksa mereka menukar baju di hadapan polis lelaki.

Menurut beliau semua persoalan ini perlu dijawab oleh pihak polis yang kini telah terbukti menjadi alat kepada kerajaan Umno untuk mempertahankan kezaliman dan penindasan yang mereka lakukan selama ini.

http://perak.pas.org.my/

No comments:

Followers