Monday, July 11, 2011

Al-Fatehah kepada pejuang Bersih 2.0 - PAS Perak

IPOH, Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain menyeru kepada semua muslimin dan muslimat agar sama-sama menghadiahkan Al-Fatehah kepada Allahyarham Baharuddin Ahmad yang telah tekorban sewaktu himpunan Besrsih 2.0. Baharuddin yang mengalami sesak nafas setelah terhidu gas pemedih mata, pengsan dan kemudiannya meninngal di perkarangan KLCC.

Beliau juga menyifatkan tindakan ganas beberapa anggota polis yang disiarkan di laman web Malaysiakini dan Al Jazeera sebagai zalim dan tidak berperikemanusiaan. Justeru itu, Pesuruhjaya PAS Perak itu menggesa pihak berkuasa agar menyiasat kes tersebut dan mengadili dengan sebaiknya. Menurut beliau lagi, komitmen yang ditunjukkan oleh semua peserta Bersih 2.0 yang sanggup datang dari jauh sebagai bukti bahawa rakyat mahukan perubahan.

Sebelum mengakhiri ucapan beliau, beliau membacakan sepotong ayat Al-Quran yang berbunyi :

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).
(Al-Baqarah: 214)

Sebagai pengakhir bicara, beliau menuntut supaya semua ahli PAS di seluruh Malaysia memperhebatkan lagi gerak kerja tarbiah, dakwah dan siasah agar momentum Bersih 2.0 ini dapat dimanifestasikan ke segenap rakyat Malaysia dan menjadi pemangkin kemenangan pada Pilihanraya Umum ke 13.

ustazabubakar.wordpress.com

1 comment:

Wanicha said...

Al fatehah untuk arwah...tp ade terbaca di blog lain yg tmpt kejadian tu di sekitar pudu bukan perkarangan KLCC...minta betulkan fakta

Followers