Wednesday, July 6, 2011

Memakai baju kuning menjadi sasaran polis, Pas Perak punya pandangan tersendiri

IPOH, Kehadiran Perhimpunan BERSIH 2.0 yang akan berlangsung pada 9 Julai nanti menyebabkan Barisan Nasional tidak senang duduk. Sehubungan dengan itu, penangkapan kepada individu yang memakai baju berwarna kuning adalah tidak wajar sama sekali.

Menurut Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain, tindakan pihak polis yang menangkap individu yang berpakaian kuning walaupun bukan baju Perhimpunan BERSIH 2.0 adalah menyalahi hak kebebasan rakyat berdasarkan Perkara 5 [1 ] Perlembagaan Persekutuan secara jelas melindungi mana-mana orang dari dilucutkan kebebasannya (deprived his liberty) kecuali menurut undang-undang.

Polis yang terus mengasak penyokong BERSIH 2.0 menangkap mereka yang berpakaian kuning, termasuk dua lagi wakil rakyat Pakatan Rakyat di Perak. Ahli parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye ditangkap kerana memakai pakaian bewarna kuning sedangkan tidak mempunyai lambang Perhimpunan BERSIH 2.0 dan beliau dimaklumkan oleh pihak polis beliau ditangkap mengikut Akta Polis bagi menghalang perhimpunan haram. Beberapa ADUN di negeri Perak juga ditahan atas alasan yang sama.

Menurut Ustaz Abu Bakar Hussain, seharusnya selaku negara demokrasi dan maju, perhimpunan aman yang diadakan oleh rakyat tidak boleh dihalang. Malah ia akan dikawal dan diberikan kerjasama dengan baik oleh pihak keselamatan selagi perhimpunan itu tidak mengganggu ketenteraman awam. Malah di negara-negara demokrasi maju di dunia ini, pihak pemerintah sendiri turut mengambil manfaat daripada demonstrasi aman yang diadakan bagi mendengar suara rakyat untuk memperbaiki kelemahan yang ada.

Justeru, Perhimpunan BERSIH 2.0 yang bakal diadakan ini adalah perhimpunan aman yang dianjurkan untuk mengetengahkan suara dan pendapat rakyat. Menurut beliau, provokasi yang dikatakan sering berlaku dan mengancam ketenteraman rakyat sebenarnya bukan dilakukan oleh pihak penganjur dan peserta tetapi provokasi itu dibina sendiri oleh pihak polis dan didalangi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sehubungan itu, Ustaz Abu Bakar Hussain menyeru semua ahli dan penyokong PAS menyertai perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

ustazabubakar.wordpress.com

No comments:

Followers