Friday, July 1, 2011

Bersih: Jangan panik jika ditangkap polis - Peguam

KUALA LUMPUR: Peserta Perhimpunan Bersih 2.0 dinasihatkan supaya tidak panik sekiranya ditangkap polis, kata peguam Hak Asasi Manusia, Lawyers For Liberty (LFL) dalam forum anjurannya bertajuk 'Hak Untuk Berhimpun'.

Forum tersebut menampilkan panel yang terdiri daripada N. Surendran, R. Sivarsa dan Latheeya Koya yang dipengerusikan Fadiah Nadwa Fikri di Dewan Perhimpunan Cina Selangor, semalam.

Latheefa berkata, perkara asas yang perlu dilakukan apabila seseorang ditangkap kerana menyertai perhimpunan aman ialah bertenang dan menggunakan sebaik mungkin hak yang mereka ada.

"Jika Polis itu tidak berpakaian seragam, pastikan dia menunjukkan kad kuasanya dan jika kad kuasa itu berwarna merah, bermakna pegawai itu sedang digantung tugas dan tiada kuasa apa-apa terhadap anda," katanya di hadapan lebih 100 orang.

Menurutnya, jika sebaliknya, orang ramai  perlu memastikan nama, nombor ID, nombor pendaftaran kereta atau motorsikal mereka dicatat kerana semua itu amat penting.

Latheefa berkata, seseorang hanya ditahan sekiranya mereka bertanya 'Adakah saya ditangkap' dan dijawab 'ya' oleh pihak polis, atau tidak dibenarkan berlalu, atau mahu dibawa ke balai polis, atau digari.

Namun katanya, tangkapan tidak sah sekiranya pihak polis tidak memberitahu alasan tangkapan itu dibuat.

"Perkara asas apabila anda ditangkap atau ditahan Polis ialah jangan panik, bertenang dan gunakan sebaik mungkin hak anda untuk tindakan seterusnya- Latheefa

"Pastinya, semasa tangkapan, Polis tiada hak memukul atau merampas barangan peribadi seperti dompet dan telefon bimbit kecuali selepas anda dihantar ke lokap untuk tahanan.

"Barang itu perlu direkodkan dalam Borang Senarai Rampasan dengan memastikan barangan dipulangkan sebaik anda dibebaskan," katanya.

Pastikan balai atau lokap yang dihantar

Orang ramai yang ditahan juga perlu memastikan mereka dihantar ke lokap yang dinyatakan pegawai polis dan bukan dibawa ke tempat lain atau balai Polis lain.

"Semasa ditangkap, setiap tahanan berhak membuat satu panggilan telefon kepada keluarga, rakan dan peguam dengan memaklumkan masa, tempat, alasan ditangkap dan di balai polis mana anda di bawa dengan tempoh siasatan terhad dalam tempoh 24 jam sahaja.

"Jika Polis ingin meneruskan tempoh itu, mereka mestilah membawa anda ke hadapan Majistret dan pastikan anda tahu nama serta pangkat Polis yang menyoal siasat anda," katanya.

Semasa soal siasat, katanya, lazimnya polis bersifat mesra pada awalnya dengan bertanyakan pelbagai perkara untuk mencungkil maklumat.

"Namun hanya nama, alamat, pekerjaan, dan umur sahaja yang boleh anda berikan dan selain itu anda wajar berdiam diri dengan berkata 'Saya menggunakan hak  berdiam diri di bawah seksyen 112 (2) atau 'saya menggunakan hak berdiam diri dan akan menjawab di mahkamah'," katanya.

Latheefa berkata ia penting  bagi mengelakkan tahanan terperangkap dengan soalan mengelirukan kerana setiap rekod akan menjadi bukti di mahkamah.

"Jika anda diugut atau dipaksa memberi kenyataan, anda berhak membuat laporan polis terhadap pegawai itu," katanya.

Sekiranya, seseorang di hadapkan ke mahkamah kerana berhimpun secara aman, mereka disaran supaya tidak mengaku salah dan mohon dibicarakan.

"Selepas itu, anda juga berhak dilepaskan, dengan ikat jamin Mahkamah di bawah seksyen 29 Kanun Acara Jenayah serta boleh memohon mengurangkan ikat jamin dengan mengemukakan tanggungan anda," katanya.

Sumber: keadilandaily

2 comments:

PKR (PERAMPAS KUASA RAKYAT) said...

Wahai Ajijoi,

Peguam juga mengajar untuk melanggar undang2.

Alasan Hak Untuk Berhimpun digunakan untuk menipu orang lain.

Sudah banyak kali pembangkang menggunakan undang2 sebagai batu loncatan untuk menipu rakyat dengan mengatakan undang2 negara zalim dan tidak adil apabila pembangkang kalah di mahkamah.

Parti pembangkang dan penyokongnya memang tak sedar diri yang mereka itu semua penipu belaka.

Perhimpunan Bersih contohnya. Hanya penyokong yang bakal berdepan tindakan undang2 tapi bagaimana dengan pemimpin PR (tak berdaftar) bergembira dengan kesakitan dan risiko yang dialami oleh penyokongnya.

Jadi peguam mengajar penyokong pembangkang untuk berada di jalanan dengan nasihat mereka bagaimana untuk mencari kecelakaan di perhimpunan tersebut.

Sekian.

ANUAR said...

ada juga pecacai umngok-porno-appco kt sini..suh..suh..suh.

Followers