Tuesday, March 9, 2010

Pemimpin Umno perlu kembali kepada ajaran Islam - Pesuruhjaya PAS Perak

IPOH: Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain menyatakan bahawa UMNO adalah sebuah parti yang perjuangannya semata-mata politik berasaskan perkauman yang sempit seperti yang diamalkan mereka selama ini.

Menurut beliau UMNO tidak terkecuali daripada kesesatan itu maka pemimpin UMNO hendaklah bertaubat dan kembali menerima perjuangan yang berasaskan kepada Islam.

Menurut beliau Umat Islam yang mengambil perjuangan politik berasaskan sekularisma seperti yang diamalkan UMNO adalah sesat disisi Islam dan mereka perlu bertaubat dan kembali kepada asas-asas perjuangan Islam yang berlandaskan Al Quran dan As Sunnah.

Beliau menjelaskan lagi untuk tahu perjuangan itu betul atau salah, umat Islam hendaklah merujuk perjuangan masing-masing berasaskan Al Quran dan As Sunnah.

Memetik kata-kata beliau, ” jika merujuk semula kepada al quran, sunnah dan sirah perjuangan para Anbiya’, perjuangan UMNO jelas bertentangan dengan perjuangan yang dibawa para anbiya’, ini kerana UMNO tidak meletakkan al quran sunnah sebagi rujukan utama bagi memandu perjuangan mereka ”.

Menurut beliau lagi UMNO membawa fahaman bahawa nak ikut Islam hanya dalam perkara sembahyang, puasa, zakat dan sebagainya. Dalam bab politik dan undang-undang tak nak ikut Islam . Inilah pemikiran sesat, berhala baru yang terkeluar dari ajaran Islam.

Tambah Ustaz Abu Bakar lagi, bagi memelihara keteguhan keimanan umat Islam mereka perlulah bersama-sama perjuangan PAS, hal ini kerana PAS adalah parti yang konsisten memperjuangan Islam sejak dari zaman penubuhannya lagi.

Selain itu beliau juga menyeru supaya rakyat sering menghadiri majlis-majlis ilmu yang dianjurkan pada setiap masa smada di surau, masjid atau dimana tempat-tempat pengajian bagi menambahkan kefahaman mereka terhadap Islam.

”Jika kita mahu mencari kebenaran maka selulah kita menghadiri majlis ilmu, zaman ini perkara yang merosakkan keimanan banyak. Kalau kita tak ada ilmu maka ia akan menjerumuskan diri kita kepada kejahilan.

” Kita juga perlu sentiasa beringat bahawa hidayah datang dengan dua cara, pertama melalui pengajian ilmu seperti kuliah, ceramah dan lain-lain. Dah dapat ilmu belum tentu lagi maka kena cari hidayah yang kedua dengan berdoa kepada Allah SWT minta petunjuk,” katanya.

No comments:

Followers