Saturday, March 13, 2010

PAS Perak di Mesir: Isu Semasa Program Eminent Dewan Perwakilan Mahasisiwa Malaysia Tanta


TANTA, MESIR, 10 Mac :- Saya bersama Ust. Fakrurazi, Hj. Azhar Rafie dan Hj. Azlan diberikan penghormatan untuk mengisi slot Isu Semasa Program Eminent Dewan Perwakilan Mahasisiwa Malaysia Tanta. Program tersebut telah berjaya mengumpulkan hampir sebahagian dari sekitar 1000 orang Mahasiswa dan Mahasiswi Malaysia yang sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang pengajian Islam dan Perubatan di Al Azhar university.

Program tersebut diadakan di salah satu Pusat Pelajar di Tanta, iaitu salah satu dari cawangan Al Azhar University Mesir. Perjalanan dari bandar Kaherah ke Tanta memakan masa selama sekitar 2 jam setengah.

Dalam program sekitar dua jam itu Saya, Ust. Fakrurazi dan Hj. Azhar diberi laluan untuk bercakap sekitar 15 minit seorang sebelum disusuli dengan sesi soal jawab bersama mahasiswa dan mahaisiwi yang hadir. Sekitar 10 soalan panas telah dikemukakan oleh mereka merangkumi pelbagai isu semasa khsusnya mengenai kemelut politik yang berlaku di Perak.

Diakhir program rombongan telah dibawa untuk melawat gerai-gerai pameran yang diadakan khusus sempena program tersebut. Sebelum kami berangkat pulang ke Kaherah untuk mengikuti program yang lain, rombongan sempat di jamu dengan masakan Malaysia yang disediakan oleh pelajar di sini.

Saya menegaskan bahawa medan sebenar Mahasiswa ialah setelah mereka menamatkan pengajian dan pulang ke Malsysia nanti.

Menerima cenderamata dari Pengarah program.

Mengadakan lawatan ke gerai pameran yang disediakan sempena program tersebut.

Rombongan bergambar dihadapan gerai mengenai Palestine.

Melawat gerai masakan yang dikendalikan oleh Mahasiswa yang menunjukan kebolehan masing-masing.

- YB Drs Khalil Idham Lim

No comments:

Followers