Wednesday, March 24, 2010

Midah guna kuasa MAIP untuk menggunakan Surau Taman Song Choon

Taman Song Choon, Ipoh - Mungkin kerana tidak berpuas hati dengan tindakan Ahli Jawatankuasa Surau Al-Falah Taman Song Choon yang tidak membenarkan umno menggunakan surau tersebut, YB Hamidah bertindak menulis surat kepada Yang Dipertua Majlis Agama Islam Perak ( MAIP ) untuk mendapatkan kebenaran menggunakan surau pada 28/03/2010 ini.

Jika pada program sebelum ini, MAIP telah menghantar beberapa orang wakilnya untuk bertemu dengan AJK surau tersebut bagi mengarahkan agar surau tersebut memberikan kebenaran kepada Hamidah untuk mengadakan programnya, tidak mustahil kali ini perkara yang sama akan berulang.

Walaubagaimanapun, seorang AJK surau tersebut yang juga seorang peguam, En. Haris Alimudin mempertikaikan tindakan Hamidah tersebut yang disifatkannya sebagai tidak memahami bidang kuasa MAIP.

" Saya agak hairan kenapa YB Hamidah menghantar surat untuk mendapatkan kebenaran mengadakan program beliau kepada MAIP sedangkan surau bukanlah terletak di bawah bidang kuasa majlis agama " Kata beliau.

Beliau menambah di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Perak) 2004 jelas dinyatakan bahawa bidang kuasa MAIP hanya pada masjid dan tafsiran dalam seksyen 2 enakmen tersebut dengan jelasnya menyatakan bahawa surau tidak boleh ditafsirkan sebagai masjid selagi tidak ditetapkan sedemikian oleh MAIP.

Difahamkan juga mesyuarat AJK surau sebelum ini menolak permohonan lisan dari wakil umno untuk mengadakan program mereka di surau Al-Falah dan menyatakan bahawa ia adalah kuasa budi bicara AJK surau dan dipersetujui di dalam mesyuarat.

" Pihak AJK surau juga secara sebulat suara untuk tidak melayan surat YB Hamidah kerana ia tidak ditujukan kepada kami, dan tindakan menggunakan kuasa MAIP jelas satu perbuatan yang tidak menghormati AJK surau dan kariah di sini " Tambah beliau ketika diminta mengulas mengenai surat YB Hamidah kepada YDP MAIP.

-dppgopeng.blogspot.com

No comments:

Followers