Thursday, July 30, 2009

1 Ogos caj Astro naik RM12


1 Ogos nanti, bukan sahaja hari kenaikan tambang kenderaan awam tetapi juga hari naik angin penentang-penentang akta zalim ISA di Kuala Lumpur.

Dan rasa naik angin tersebut sudah pasti akan dikongsi rasa oleh peminat-peminat dan penyokong-penyokong Liga Perdana Inggeris yang menonton perlawanan EPL secara langsung melalui siaran Astro.

Kenapa? Manakan tidak. Bil langganan Astro akan mula dinaikkan sebanyak RM12 mulai 1 Ogos ini. Tetapi kenaikan ini hanyalah kepada peminat-peminat bolasepak yang melanggan saluran sukan. Mana adil macam ni? Opah Leibor yang hari-hari tengok drama kat Astro Ria dan Prima tak kena bayaran tambahan pun. Tak aci.

Rasa-rasanya, ramai yang akan tutup akaun saluran sukan kerana enggan menambah beban bulanan sebanyak RM12.

Lepas ni, setiap kali perlawanan Liga Perdana Inggeris yang disiarkan secara langsung, sama ada malam minggu ataupun hari-hari biasa, penuhlah restoran-restoran mamak yang menyediakan TV skrin besar di luar untuk peminat-peminat bolasepak (dan teh tarik + roti canai juga).

Dalam keghairahan menonton perlawanan secara beramai-ramai itu, sorakan dan tepukan pasti bertambah kuat dan meriah. Berbeza jika dibanding dengan menonton keseorangan dirumah. Pasang home theater supaya terasa bagaikan di stadium tersebut juga tidak membantu. Percayalah. Saya sudah mengalaminya.

Tetapi awas, seandainya restoran-restoran mamak yang berhampiran tempat anda juga melakukan perkara yang sama dengan anda. Menutup akaun saluran sukan mereka kerana tidak mahu membayar lebih (sebab yang datang tengok bola tu pun semuanya order air minum segelas dan lepak ramai-ramai tengok bola selama 2 jam), jawabnya kena tunggu keputusan perlawanan sahajalah pada keesokan ataupun kelusaan harinya melalui akhbar.

Bagi saya, caj naik pun, apa nak buat. Bayar saja lah. Kita hidup di Malaysia ni bagaikan tawanan perniagaan. Setiap titik peluh kita diniagakan untuk keuntungan pihak lain. Hari-hari bekerja membanting tulang hanya untuk menjelaskan bil-bil yang semakin bertambah, tak pernah berkurang.

1 Malaysia maa....

Caj Astro naik RM12 kerana EPL

KUALA LUMPUR - Bermula 1 Ogos ini, peminat saluran sukan di stesen televisyen satelit berbayar, Astro akan terpaksa membayar lebih.

Kenaikan bayaran sebanyak RM12 itu ekoran peningkatan kos bagi hak penyiaran Liga Perdana England (EPL) baru-baru ini, kata Ketua Saluran Sukan Astro, Lee Choong Khay.

Bagaimanapun, menurutnya, peningkatan tersebut masih rendah berbanding stesen televisyen berbayar di negara lain seperti di United Kingdom yang meningkat sehingga 532 peratus, Hong Kong (501 peratus), Thailand (297 peratus), Singapura (282 peratus) dan Australia (172 peratus). Kenaikan di Malaysia cuma 100 peratus.

Di Asia Barat pula berlaku peningkatan sebanyak 250 peratus menyebabkan penyiar di negara itu terpaksa membayar sebanyak RM1.170 bilion dan Hong Kong pula meningkat daripada RM354 juta kepada RM709 juta dalam tempoh tiga tahun.

Choong Khay berkata, kenaikan tersebut antara lain berpunca daripada peningkatan kos operasi kelab-kelab bola sepak yang bermain dalam liga tersebut.

"Kelab-kelab dalam EPL terpaksa membayar gaji pemain dan menguruskan kelab mereka, malah kenaikan dalam bidaan hak penyiaran meningkat sebanyak 67 peratus menyebabkan syarikat yang memegang hak penyiaran di England, Stanta, terpaksa menghentikan operasi kerana kenaikan kos ini pada Jun 2009," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

-kosmo.com.my

No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...