Thursday, July 23, 2009

Padi Organik Tuan Guru Nik Aziz




Pelancaran PROJEK PERCUBAAN PADI SRI ORGANIK DUN SALOR telah diadakan pada 22 Julai 2009 bersamaan 29 Rejab 1430. Pelancaran ini telah disempurnakan oleh YAB Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan dan sekaligus melancarkan produk baru keluaran Sunnah Tani yang menjadi urusetia serta penyelaras projek percubaan padi SRI organik ini iaitu ragi baja organik yang dinamakan sebagai SALOR MOL. Projek Padi SRI Organik ini adalah yang pertama di Malaysia.

SALOR MOL ini digunakan bagi melihatkan hasil yang baik dan segar di tapak projek percubaan tersebut. Harga Promosi iaitu RM10 sahaja untuk satu liter. SALOR MOL dihasilkan secara terperinci dan berhati-hati oleh tenaga yang pakar daripada Indonesia, iaitu PAK AEP.

Pelancaran yang diadakan jam 3 petang itu turut dihadiri oleh YB Dato Hj Husam Musa yang merupakan pemula kepada inisiatif projek ini, YB Che Abdullah Hj Mat Nawi , Pengerusi JK Pertanian, Industri Desa dan Bioteknologi Kerajaan Negeri Kelantan serta ketua-ketua jabatan dan ahli-ahli exco dan wakil rakyat di negeri Kelantan. Rakyat negeri Kelantan juga turut hadir bersama-sama mendengar taklimat ringkas padi SRI Organik dan menyaksikan pelancaran tersebut. Promosi ragi baja organik tersebut dijual pada harga promosi hanya pada hari pelancaran sahaja.

Satu lagi kelebihan yang ada pada SALOR MOL ini ialah ia dapat menghilangkan bau busuk sampah yang ada sekeliling rumah dan juga tempat pembuangan sampah dengan semburan cairan mol tersebut selain digunakan untuk penyuburan tanah , tumbuhan dan menambahkan kebernasan isi buah.

Lokasi pelancaran ini adalah di tapak projek , tunjung. untuk mengetahui lebih lanjut sila hubungi ; 019 9427519

*Untuk melihat lebih banyak gambar pelancaran SRI Organic Paddy Field, sila klik here. Untuk membaca maklumat mengenai SRI Organic, sila klik here. Untuk melihat gambar-gambar sawah padi, sila klik here.

No comments:

Followers