Monday, July 13, 2009

Tanda awal kemenangan Pas di Manek Urai


Seperti mana kenyataan yang dikeluarkan oleh polis sehari sebelum pilihanraya kecil di Bukit Gantang, kenyataan yang sama juga dikeluarkan hari ini yang melarang parti-parti politik mengadakan perarakan bagi meraikan kemenangan selepas keputusan diumumkan malam esok.

Ternyata laporan daripada risikan pihak-pihak tertentu yang menyebelahi Pas untuk menang di Manek Urai telah membuatkan kenyataan polis sedemikian dikeluarkan.

Polis beri amaran jangan adakan perarakan kemenangan pilihan raya

KUALA KRAI: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memberi amaran kepada partiparti politik yang bertanding pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri DUN) Manik Urai supaya tidak mengadakan perarakan untuk meraikan kemenangan selepas keputusan diumumkan malam esok.

Ketua Polis Kelantan SAC 1 Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata tindakan itu bagi memastikan ketenteraman awam dipelihara dan menegaskan bahawa polis tidak akan teragakagak mengambil tindakan tegas kepada pihak yang engkar.

"Pihak polis akan hadapi sebarang kemungkinan. Kita akan bertindak tegas," katanya pada sidang akhbar di Markas Taktikal PDRM di Laloh, Manek Urai, dekat sini hari ini.

Beliau berkata kempen pilihan raya DUN Manek Urai setakat ini telah berlangsung tanpa sebarang insiden yang tidak diingini.

Sebanyak 74 ceramah iaitu 39 ceramah PAS, 34 ceramah Barisan Nasional (BN) dan satu ceramah bebas diadakan sepanjang kempen berlangsung sejak hari penamaan calon pada 6 Julai lepas hingga malam tadi, katanya.

Mengulas mengenai hari pengundian esok, Abdul Rahim berkata tiada jalan utama akan ditutup tetapi PDRM akan menempatkan 70 anggota trafik di tempat-tempat strategik bagi mengawal lalulintas.

"Ini bagi memastikan keselamatan dan lalulintas di sepanjang 27 kilometer Jalan Kuala Krai-Gua Musang teratur," katanya menambah PDRM sentiasa siapsiaga dengan sebarang kemungkinan.

Beliau berkata sebanyak 17 laporan polis dibuat oleh anggota polis pemantau dan anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai beberapa kesalahan sepanjang kempen berlangsung seperti ceramah tanpa permit.

Tindakan susulan akan diambil berhubung laporan itu, katanya.

Esok, 12,293 pengundi Manek Urai akan memilih wakil rakyat mereka berikutan kematian Ismail Yaakob daripada PAS, pada 22 Mei lepas, akibat sakit jantung.

BN diwakili Tuan Aziz Tuan Mat, 39, manakala PAS Mohd Fauzi Abdullah, 50. BERNAMA


No comments:

Followers