Friday, August 20, 2010

Siapa binatang?

Berita mengenai kes pembuangan bayi bagaikan sudah menjadi perkara biasa dan wajib sebagai pelengkap dada-dada akhbar hari ini. Rakyat Malaysia telah menjadi lali dengan berita-berita sebegini sebagimana juga mereka telah lali dan biasa dengan perkara-perkara maksiat yang berlaku dihadapan mata kepala mereka sendiri.

Dunia kini semakin menghampiri akhir. Sebagaimana hadis Nabi yang bermaksud:

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: Berhadap Rasulullah saw. kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda; "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara -perkara itu ialah:
  1. Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha'un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

  2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pepimpin mereka.

  3. Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang (yang juga hidup diatas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.

  4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.

  5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri ".

    Hadis Riwayat Ibnu Majah

Mari kita lihat perbandingan diantara tabiat naluri manusia dan juga binatang hari ini melalui gambar-gambar yang dipaparkan disini:

Manusia: spesis mamalia (atau mama liar?) yang berakal

Bayi yang baru lahir dicampakkan mereta-rata
Tanpa sedikit rasa belas kasihan

Nyawa bagaikan tiada bernilai lagi.
Anak patung lebih disayangi dan dihargai daripada bayi

Anak dibuang bagaikan sampah.

Anugerah dan amanah Allah tiada bermakna bagi mereka

Sifat keibuan yang berakal dan hati tiada lagi tatkala ini


Beruk: binatang yang tidak berakal

Sang anak yang terjatuh ditengah jalan

Datang sang ibu memberikan pertolongan daripada marabahaya

Ancaman pelbagai bentuk menerpa. Nyawa sang anak dalam bahaya

Si ibu sanggup menggadaikan nyawa demi keselamatan anak tersayang

Si anak terselamat daripada bahaya kerana kasih ibu yang murni


Setelah menyaksikan gambar-gambar di atas, anda buatlah pertimbangan dan keputusan sendiri, yang manakah lebih binatang?

Manusia yang mempunyai akal dan hati ataupun sang beruk yang hanya mempunyai hati tanpa akal?

No comments:

Followers