Tuesday, March 31, 2009

Siri larangan terbaru


Larangan sentuh isu Sultan Perak, Altantuya di 3 pilihan raya kecil

TAIPING: Parti-parti politik yang bertanding dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang tidak dibenar menyentuh keputusan Sultan Perak dan juga kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu sebagai bahan berkempen.

Keputusan itu dikeluarkan oleh Polis Taiping semalam.

Dengan syarat baru itu, keputusan Sultan Azlan Shah membolehkan Barisan Nasional (BN) membentuk kerajaan negeri Perak tidak boleh disentuh semasa ceramah kempen pilihan raya yang bermula kelmarin.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, parti-parti politik perlu mematuhi syarat permit bagi mengelakkan prejudis memandangkan kedua-dua kes berkenaan masih didengar mahkamah.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, polis akan mengambil tindakan tegas terhadap sesiapa sahaja tanpa mengira dari parti politik mana, yang didapati mengapi-apikan atau mengeluarkan kata-kata yang dianggap sebagai menghasut.

Beliau berkata, semua calon mahupun wakil atau penyokong sekalipun tidak seharusnya mengeluarkan sebarang kenyataan atau kata-kata yang dianggap bersifat menghasut, yang boleh membangkitkan rasa tidak senang atau menimbulkan suasana tegang kepada orang yang mendengarnya.

“Semua parti politik yang bertanding dalam pilihan raya kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai perlu mematuhi dengan tegas peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, di samping menerima nasihat polis,” katanya dalam satu kenyataan.

Musa berkata mereka perlu mengelak daripada membuat tuduhan tidak berasas atau yang langsung tidak benar mengenai lawan, mahupun parti yang diwakili lawannya itu.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Raja Musa Raja Razak mengesahkan pihaknya ada mengenakan syarat baru tambahan itu.

Kata beliau, pihaknya memutuskan demikian memandangkan kedua-dua kes berkenaan masih dibicarakan di mahkamah.

"Kes ini masih disebut di mahkamah... tidak boleh disentuh, dikhuatiri subjudis," kata beliau ketika dihubungi mStar Online.

Kes bunuh Altantuya bermula 2006 dan masih berlarutan manakala beberapa kes saman menyentuh krisis politik termasuk yang mempertikaikan pelantikan Datuk Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar, menerajui BN, menggantikan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dari Pakatan Rakyat, juga sedang dibicarakan.

Peraturan itu melibatkan kesemua parti politik.

Terdahulu pada sidang media Kuala Sepetang dekat sini, ADUN Teja, Chan Lih Kang yang juga Timbalan Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Perak berkata, parti-parti politik sudah tidak dibenarkan menyentuh isu-isu tersebut.

"Kami ingin tahu siapa yang membuat syarat baru ini. Mengapa perkara-perkara ini tidak boleh disentuh?" kata beliau.

Katanya, Pakatan Rakyat tidak akan merayu terhadap syarat tersebut sebaliknya akan terus membangkitkan kedua-dua isu berkenaan dan sedia menghadapi risiko kelak.

Kecuali isu Sultan Perak, kes Altantuya telah menjadi antara bahan utama dalam kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh dan Kuala Terengganu sebelum ini.

Syarat baru itu dinyatakan sebagai perkara 3.5 dan 3.6.

Syarat 3,5 mengatakan bahawa penceramah tidak boleh menghasut serta mempersoal keputusan yang dibuat oleh Institusi Raja manakala syarat 3.6 pula berkata "tidak boleh sentuh isu Altantuya, isu perkauman dan isu keagamaan".

Dalam pada itu, syarat 3.7 pula berkata, "kehadiran orang ramai adalah tanggungjawab pihak penganjur untuk mengawal mereka, jika kehadiran melimpah hingga di luar kawasan permit yang dipohon, pihak polis akan mengambil tindakan".

Polis mengeluarkan permit berkempen di bawah Akta Polis dan berhak mengenakan syarat berkaitan tempoh kempen dan sebagainya.

Kelmarin, PAS yang berhadapan dengan saingan calon BN berkata, polis telah mengurangkan tempoh berkempen selama sejam iaitu hanya dibenarkan sehingga 11 malam khususnya di kawasan luar bandar.

Pilihan raya kecil kali ini melibatkan tiga bahagian iaitu Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

- mstar.com

Ajijoi ~ Setiap hari akan diperkenalkan larangan yang terbaru mengikut laporan risikan sb.

Apabila telinga umno kemerahan tak tahan dengan isu sultan yang mereka sendiri jinjing ke bukit gantang, begitu juga isu altantuya yang membuatkan mereka fobia, maka larangan pun keluar.

Nak takut apa lagi? Tv dan suratkhabar siang malam berkempen untuk bn. Sampaikan semua rancangan di tv1 telah dihentikan dan di gantikan dengan program cakap merapu yang menjemput professor-professor dan pegawai-pegawai berbayar untuk menyuarakan pandangan betapa bagusnya bn memerintah.

Ceramah disekat sehingga jam 11 malam sahaja tetapi program kempen cakap merapu dalam tv sehingga ke jauh malam.

Tiada nikmatnya langsung apabila berlawan dengan pondan.

Begitu juga dihari penamaan calon apabila lebih 50,000 penyokong Pakatan terpaksa berdepan dengan 700 bebudak PLKN yang diupah rm200 untuk memegang bendera bn. Akhirnya kelam-kabut polis dan fru meleraikan pergaduhan bebudak ni sesama sendiri.

Buatlah larangan lagi. Kalau boleh buatlah tiap-tiap hari bagaikan bersiri agar berseri sedikit pertandingan di bukit gantang ini.

'BUKIT INI AKAN KITA TELENTANGKAN DI BUKIT GANTANG'

No comments:

Followers