Saturday, March 28, 2009

Larangan ceramah di kawasan terbuka DUN Bukit Selambau

SUNGAI PETANI: Polis melarang semua parti politik daripada mengadakan ceramah umum di kawasan terbuka sepanjang kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau bagi mengelak kejadian tidak diingini yang boleh menggugat ketenteraman awam.

Ketua Polis Kedah, Datuk Syed Ismail Syed Azizan, berkata bagaimanapun ceramah umum dibenarkan diadakan dalam tempat tertutup seperti dewan atau bangunan. Beliau berkata, arahan itu sudah dimaklumkan kepada semua bakal calon yang membuat permohonan untuk mengadakan ceramah, termasuk wakil parti yang terbabit pada pilihan raya kecil DUN Bukit Selambau, 7 April ini.

"Saya harap mesej ini jelas kepada semua parti politik dan menerima arahan itu dengan hati terbuka demi menjaga ketenteraman awam," katanya pada sidang media selepas menghadiri majlis gotong-royong dan penyampaian sumbangan sempena Peringatan Hari Polis ke-202 di Taman Ria Jaya di sini, semalam.

Beliau berkata, sehingga kini beberapa permit sudah dikeluarkan kepada parti yang bertanding untuk mengadakan ceramah umum. "Polis menerima beberapa permohonan permit daripada parti politik untuk mengadakan ceramah.

Bagaimanapun, kelulusan permit bergantung kepada kesesuaian tempat dan lokasi yang
dimohon.

"Kita tidak mahu insiden 23 Mac lalu berulang. Justeru itu, bagi mengelakkan kejadian itu berulang kita tidak membenarkan lagi ceramah umum di kawasan lapang," katanya.

Pada kejadian 23 Mac lalu itu, tiga anggota polis cedera apabila terkena balingan batu dan botol kaca ketika meleraikan perhimpunan haram anjuran Pakatan Rakyat (PR) yang turut dihadiri Penasihat Parti Keadilan rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim di Taman Ria Jaya, Sungai Petani. Dalam kejadian jam 9.40 malam itu, kira-kira 1,000 penyokong parti pembangkang enggan bersurai walaupun selepas beberapa kali diarahkan polis, termasuk Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU).

Sementara itu, ketika ditanya mengenai persiapan polis menghadapi pilihan raya Bukit Selambau, Syed Ismail berkata, pihaknya diletakkan dalam keadaan siap sedia dan menerima kehadiran anggota polis dari pelbagai jabatan lain termasuk Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah dan daerah.

"Ketika ini, lebih 1,000 anggota sudah melapor diri untuk bertugas dan mereka akan ditempatkan di tiga kawasan iaitu di Balai Polis Bukit Selambau, Balai Polis Bedong dan kawasan lapang taman perumahan berham-piran Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda.

"Daripada penilaian dibuat, kita tidak menolak kemungkinan berlaku kejadian tidak diingini. Sebagai langkah awal, polis sudah mengadakan perjumpaan dengan semua calon dan wakil parti yang bertanding," katanya.

-berita hairan


Ajijoi ~ Macam-macam arahan yang dikeluarkan. Semuanya tak masuk akal.

Kalau tak boleh berceramah ditempat terbuka, nak berceramah dimana lagi? Dalam dewan? Dalam bangunan? Takkan tak tahu yang setiap kali pakatan ceramah, yang datang bukan puluh-puluh, bukan ratus-ratus tapi ribu-ribu. Mana nak muat dalam dewan, dalam bangunan. Kalau ceramah bn lain le. Dalam bilik pun banyak ruang kosong lagi.

Arahan tak boleh ceramah dalam tv tak nak keluarkan ke?

No comments:

Followers