Monday, June 23, 2008

Telefon Bimbit dan Motosikal


Penggunaan telefon bimbit semasa memandu amatlah berbahaya kepada diri sendiri dan juga pengguna jalanraya yang lain.

Apatah lagi apabila kerap sekali terlihat penunggang motosikal yang mengunakan telefon bimbit semasa di jalan raya. Tangan kanan di handle dan tangan kiri memegang telefon. Ada juga yang menyelitkan telefonnya dicelah topi keledar.

Dan yang paling berani sekali ialah mereka-mereka yang bersms semasa menunggang. Tumpuan terbagi kepada dua, jalan raya dan juga sms. Nyawa mereka pertaruhkan hanya kerana keseronokan bersms. Namun, dimasa yang sama juga, mereka mempertaruhkan nyawa orang lain kerana kegilaan sms mereka.

Tumpuan dan perhatian yang sepenuhnya perlu semasa memandu dan menunggang dijalanraya agar kita selamat sampai kedestinasi kita. Ternyata gabungan antara telefon bimbit dan juga motosikal boleh membawa maut. Jadikan petikan berita dibawah sebagai satu pengajaran buat kita semua :

Mekanik maut dilanggar kereta ketika berbual guna telefon bimbit semasa tunggang motosikal
23/06/2008 2:59pm

ALOR STAR 23 Jun – Seorang mekanik yang sedang berbual menggunakan telefon bimbit sambil menunggang motosikal, terbunuh setelah dirempuh sebuah kereta kira-kira 10 pagi ini.
Dalam kejadian di Batu 10 Jalan Alor Star-Sungai Petani itu, Zaini Abdul, 29, mati di tempat kejadian setelah cedera parah di badan manakala tangan kirinya terputus.

Pegawai Penyiasat Trafik Daerah Kota Star, Inspektor S.Tivagaran berkata, Zaini, yang berasal dari Kampung Alor Pudak, Kota Sarang Semut dekat sini, dipercayai dalam perjalanan ke tempat kerja di Simpang Empat ketika kemalangan itu berlaku.

Beliau berkata, berdasarkan maklumat saksi, Zaini dikatakan baru keluar dari stesen minyak dan berbual menggunakan telefon bimbit sambil menunggang motosikal di kawasan pejalan kaki sebelum secara tiba-tiba dirempuh sebuah kereta dari arah belakang.

Mayat mangsa dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk bedah siasat.
Pemandu kereta terbabit Loh Fook Hoon, 47, tidak cedera. - Bernama

No comments:

Followers