Monday, June 11, 2012

Anjang Aki hanya bertahan 10 minit berbanding sejam oleh Pak Jabit


Ramai yang tersenyum simpul apabila membaca tajuk di atas. Ini cerita tentang Ceramah Ganggu Ceramah (CGC), bukannya kisah porno sepertimana blog-blog Umno.

Malam tadi telah berlangsungnya Ceramah Rakyat di Taman Jutaria, Batu Gajah yang menampilkan pelakon Pak Jabit atau nama sebenarnya Man Kadir di atas pentas Pakatan Rakyat. Manakala diseberang padangnya pula, Umno membawakan pelakon Anjang Aki atau Datuk Baharuddin Omar, bagi menandingi tarikan Pak Jabit ke atas orang ramai.


Biarpun ini adalah siri CGC kali yang ke 14, namun ceramah Umno masih ditakuk lama. Baik dari segi penceramahnya, mahupun hadirin ataupun pendengarnya. Tanpa bas, upah dan kotiau kerang, pasti khemah mereka lengang. Hanya rugi membayar sewa bas, khemah dan kerusi.

Seperkara lagi yang jelas kelihatan diceramah-ceramah Umno ini adalah tiada langsung penglibatan parti-parti komponen Barisan Nasional yang lain seperti MCA dan MIC. Mungkin kerana mereka juga tidak tahan dengan sifat perkauman Umno yang cukup tebal dan berkarat itu.

Seperti biasa, corong-corong speaker mereka dipulas ke tahap maksima sambil dihalakan ke arah tempat ceramah PR. Tetapi, bagi pengunjung tegar siri-siri ceramah PR, mereka telah terbiasa dgn keadaan itu. Malah, bisa terasa sunyi dan rindu apabila tiada suasana seperti itu.

Sesuatu yang menghilangkan kick kepada penggian siri CGC ini adalah ketiadaan bunyi suara nyaring nenek lampir yang biasanya menggenggam mikropon sebanyak 2-3 kali dalam satu malam.

Ketiadaan Hamidah yang dikatakan telah terbang ke Australia, sedikit mendukacitakan para penggian tersebut.


Anjang Aki yang agak gah namanya suatu masa lalu, hanyalah sekadar indah khabar dari rupa. Ceramahnya yang entah apa-apa, berbalik-balik mengatakan DAP adalah musuh orang Melayu dan orang-orang Melayu adalah musuh kepada DAP. Dengan bersongkok tinggi dan berbaju batik, beliau cuba meniupkan api semangat perkauman Melayu kepada pendengarnya. Namun, tiupan semput orang yang berumur lebih 75 tahun itu hanya sekadar mengadakan batuk-batuk untuk membuka ruang alasan tidak sihat. Disudahi dengan nyanyian sebuah lagu lama (mungkin teringin berkaraoke seperti yang dilakukan di Tmn Maju Rapat minggu lepas), Anjang Aki benar-benar anti-klimaks apabila hanya bisa bertahan sekitar 10 minit sahaja. Dengan 10 minit itulah nanti beliau akan menuntut bayaran penuhnya daripada pihak penganjur di sebelah sana.

Berlainan pula halnya dengan Pak Jabit. Pada awalnya, beliau ada menyatakan kepada penganjur yang beliau kurang sihat setelah keletihan 3 malam berturut-turut berceramah serata negeri Perak.

Tetapi, segalanya berubah apabila mendapat reaksi yang positif dan menggalakkan daripada orang yang ramai mendengar ceramah beliau. Bagaikan vitamin untuknya meneruskan ceramah hampir sejam sehingga tepat ke jarum 12 tengah malam.

Keseluruhan ceramah Pak Jabit akan diterbitkan dengan kerjasama laman Youtube di dalam entri akan datang.

Turut berceramah pada malam tadi adalah Sdr Radzi Zainon, YB Dr Lee Boon Chye, Ustaz Misbahul Munir dan seorang pendatang baru di pentas ceramah Pas iaitu Cikgu Nazri, seorang bekas AJK Bahagian Umno Gopeng.

Biarpun baru pertama kali berpeluang untuk berceramah, bersemangat dan berapi sungguh isi dan isu yang dilontarkannya. Nantikan juga rakaman penuh ceramah Cikgu Nazri ini melalui Youtube.

Pakatan Rakyat di Gopeng kini tidak menoleh ke belakang lagi. Laluan terus menerus ke Putrajaya kini kelihatan terbuka luas dengan kebangkitan sokongan rakyat masakini.

Yang semakin hari, semakin kurang tidurnya, kurang makannya, kurang gelak tawanya dan kurang warasnya adalah Umno dan Barisan Nasional itu sendiri kerana sedikit demi sedikit segala nikmat yang telah di salahguna mereka itu ditarik kembali oleh Allah yang Maha Esa.


Entah apa le yang disembangkan mereka berdua tu



YDP Pas Batu Gajah, Tuan Haji Ismail Ariffin menyampaikan ucapan alu-aluan

Sdr Radzi Zainon menjadi pengerusi majlis malam ini

Cikgu Nazri, bekas AJK Bahagian Umno Gopeng

Bersemangat sungguh Cikgu Nazri berceramah. Lain kali boleh panggil lagi...

YB Dr Lee Boon Chye 

Seperti biasa, ramai yang lebih suka duduk di dalam gelap daripada di tempat yang terang

Pak Jabit pun mendengar ceramah bersama orang ramai

Ustaz Misbahul Munir yang serak-serak suaranya menyampaikan ceramah. Letih sungguh katanya, baru balik dari KL


Pak Jabit @ Man Kadir dengan gayanya yang tersendiri


Penulis bergambar bersama Pak Jabit


No comments:

Followers