Monday, November 16, 2009

Pub-pub kecil di Kampar; sila tangani segera!

Rakyat Kampar mungkin tidak hairan dengan pendedahan oleh beberapa pemilik premis makanan dan perniagaan sekitar Plaza Keranji Jalan Pasar berkenaan isu pengemis dan pusat arak remaja Kampar di sana.

Sinar Harian edisi Perak 6 November 2009 temubual mereka bersama beberapa pemilik premis makanan yang mengadu kawasan perniagaan mereka dikelilingi oleh para pengemis yang membuat kotor serta lorong celahan tangga seolah-olah ‘pub kecil’ yang menjadi tumpuan para remaja sekolah meminum arak secara terbuka.

Adakah hal senario biasa ini perlu dibiar berterusan?

Isu pengemis perlu ditangani oleh pihak pemaju Plaza Keranji berkenaan serta dikuatkuasa juga oleh pihak berkuasa tempatan. Kita jelas boleh mengandaikan perkara ini telah dimaklumi oleh pihak terbabit, tinggal lagi perlaksanaan dan penguatkuasaan sahaja yang kurang efektif.

Bau busuk dan botol arak murah terlonggok di celahan tangga dan kedai-kedai.

Isu arak murah yang dikeluarkan secara haram bukan perkara baru. Di Padang bandaraya Green Town anda boleh menjumpai secara mudah botol-botol arak murah berkenaan yang berkandungan 24% alcohol yang semestinya bukan sekadar mabuk, malah membunuh! Jika anda menghubungi alamat yang tertera pada botol tersebut, jawapannya anda menjumpai alamat ‘hantu’ yang tidak wujud.

Isu ‘arak haram’ perlu ditangani melalui siasatan dari mana ia dijual dan dipasar kepada remaja sebelum berjaya menjumpai kilang-kilang kecil mereka. Mayarakat juga tahu walaupun buat-buat tak tahu, berkenaan kewujudan arak murah Thai Song yang menjadi kegilaan mat rempit. Dijual dalam harga semurah RM3 sahaja, semua remaja mampu memiliki minuman beralkohol semaksima 30% !

Kerosakan akhlak remaja dan sosial di sekitar Plaza Keranji merosakan imej komuniti kita di sana. Kepada parti politik di sana, sila bertindak untuk kebaikan kebajikan masyarakat anda.

Muhammad Nuruddin Bashah

Setiausaha TERAS Caw Perak

Hadapan 360 MKJ Kampung Terang

11000 Balik Pulau

Pulau Pinang

017 6291368

No comments:

Followers