Thursday, February 12, 2009

Pakatan tangguh saman, fail laporan di SPRM

TANGGUH SAMAN... Bekas Exco Perak, Nga Kor Ming (dua dari kiri) bersama ahli Pakatan Rakyat memfailkan laporan terhadap Menteri Besar Perak, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir kerana didakwa menyalahgunakan kuasa di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).


IPOH: Pakatan Rakyat tidak memfailkan saman ke atas Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir hari ini seperti yang dijangka, tetapi akan melakukannya pada 'tarikh yang akan datang'.

Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dijangka akan memfailkan saman bagi mengisytiharkan angkat sumpah Dr Zambry Jumaat lalu sebagai Menteri Besar sebagai tidak mengikut berpelembagaan dan tidak sah.

Menurut peguam Pakatan, Leong Cheok Keng, saman itu tidak dapat difailkan hari ini kerana panel peguam mereka masih sedang dalam proses menyiapkan dokumen.

"Ia akan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tarikh yang akan datang," katanya ketika ditemui di Mahkamah Tinggi, d sini.

Katanya, Pakatan tidak memfailkan saman itu di Perak "supaya tidak menyebabkan malu kepada hakim-hakim" di negeri itu dengan meminta mereka membuat pilihan.

Leong berkata, Dr Zambry akan dinamakan sebagai responden tunggal dalam saman yang akan difailkan Mohammad Nizar.

Pakatan bagaimanapun tidak akan mendapat khidmat daripada peguam berpengalaman yang juga Pengerusi DAP, Karpal Singh kerana beliau merasakan saman tersebut perlu juga difailkan terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sebagai responden.

Sultan pada Khamis lalu menitahkan Mohammad Nizar supaya meletak jawatan sebagai Menteri Besar dan memperkenan pelantikan Dr Zambry menjawat jawatan itu selepas empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan keluar daripada parti, menyaksikan Pakatan dan BN masing-masing mempunyai 28 kerusi DUN negeri itu.

Sultan Perak mengisytiharkan BN mempunyai majoriti selepas seorang ADUN yang menyertai PKR kira-kira tiga minggu lalu kembali menyertai Umno Rabu lalu manakala tiga lagi menjadi ADUN Bebas tetapi berikrar menyokong Umno.

Karpal mendakwa Sultan telah berrtindak di luar bidang kuasanya.

"Sultan Perak boleh dihadapkan ke mahkamah atas kapasiti rasmi. Itu pandangan saya sebagai peguam. Tiada yang baru tentang itu," katanya.

Bagaimanapun, pemimpin-pemimpin Pakatan berpendapat Sultan tidak harus disaman.

"Saya tidak bersetuju dengan itu (menyaman Sultan). Itu yang dimahukan Datuk Seri Anwar Ibrahim (Ketua Umum Pakatan Rakyat dan Ketua Pembangkang). Biarkan saja.

"Mereka kata saya tidak menghormati Sultan. Saya hanya menyatakan tentang apa yang dinyatakan undang-undang. Saya berpegang kepada itu. Sedangkan pelajar undang-undang tahun pertama pun tahu yang Sultan boleh dihadapkan ke mahkamah."

Awal pagi ini, Pakatan Perak membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Dr Zambry kerana melantik tiga penasihat dengan status exco dan seorang Ketua Penerangan Kerajaan Negeri.

Bekas ahli exco Pakatan, Nga Kor Ming berkata, pelantikan keempat-empat mereka adalah tidak sah di bawah Undang-undang Tubuh Negeri Perak dan akan melibatkan kos RM960,000 setahun.

Semalam, Dr Zambry mengumumkan pelantikan tiga penasihat kepada Menteri Besar iaitu Naib Presiden MIC, Datuk Dr Veerasingam; Pengerusi Gerakan negeri, Chang Ko Youn dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kurau, Datuk Najmudin Elias al-Hafiz.

Sementara itu, ADUN Pengkalan Baharu, Datuk Hamdi Abu Bakar dilantik sebagai Ketua Penerangan Kerajaan Negeri bukan berstatus exco tetapi diberi kemudahan exco.

1 comment:

Mohd Shahril said...

Ha.. ini strategi .. bagi BN terpingga2 .. aper lagi PR akan buat .. dgn tindakan yg tak bleh diduga gerombolan .. ada advantage yg paling baik tu..
SELAMAT MAJU JAYA >>>

Followers