Wednesday, January 18, 2012

Rakyat derita menanggung perbelanjaan negara, para menteri bermewah dengan subsidi

IPOH, 17 Jan, Pesuruhajaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussian menyatakan, sesebuah negara jika mahu terus maju ke depan harus sentiasa melakukan perubahan yang menguntungkan rakyat.

Tapi jika sesebuah kerajaan itu tidak mahu berubah, terus-menerus merompak hasil rakyat, menaikkan harga barang sesuka hati maka bersiap - sedialah untuk kita menyaksikan kejatuhan negara tersebut, tegas beliau. 

Pesuruhjaya PAS Perak itu menyeru, sebagai rakyat Malaysia kita mesti menolak kerajaan BN pada pilihanraya umum nanti, kita mesti tolak BN kerana bebanan yang mereka letakkan keatas bahu kita semakin lama semakin banyak.

Kita yang bekerja penat - lelah, siang dan malam bersabung nyawa untuk sesuap nasi namun mereka yang bergelar Menteri dan Perdana Menteri yang mendapat segala macam keistimewaan atas nama subsidi.

Menurut beliau lagi, dalam sejarah menunjukkan ramai Khalifah - khalifah agung yang menggunakan duit sendiri untuk membantu rakyat, mereka tidak pernah sesekali menggunakan duit yang wajib menjadi hak rakyat untuk kepentingan mereka.

 Lihatlah sejarah, Salahudin Al-Ayubi, Harun Al-Rasyid, Sultan Muhammad Fatih dan sebagainya, mereka begitu amanah dalam menunaikan kewajiban mereka sebagai pemimpin, mereka cukup takut untuk menggunakan dana negara untuk tujuan keraian diri mereka sendiri tegas beliau.

Memetik ucapan beliau, " Perdana Menteri dan para Menteri BN cukup rakus menggunakan duit rakyat, perbelanjaan isteri Perdana Menteri ke luar negara sahaja sudah mencecah puluhan juta, alat soleknya mencecah ratusan ribu, semuanya menggunakan wang rakyat, mana mungkin mereka mampu membeli dan memperolehinya dengan sekadar wang gaji yang mereka perolehi"

" Semuanya dengan hasil pengutipan cukai yang tinggi dari rakyat. Mereka berseronok ke luar negara dengan hasil titik - peluh rakyat yang bekerja siang malam" 

" Di saat rakyat semakin terhimpit dengan masalah kewangan, BN terus menaikkan harga barang, dalam masa yang sama subsidi minyak petrol, gula, susu, tepung dan lain - lain telah ditarik"

 Pesuruhajaya PAS Perak itu mempersoalkan, pernahkah kerajaan BN  terfikir untuk memotong gaji para menteri, Jika Menteri dan Perdana Menteri benar berjiwa rakyat?

Sepatutunya merekalah yang harus ke depan menjadi contoh dalam menangani duit negara yang semakin mengecil ini, Jika benar mereka mahu melakukan pembangunan untuk kepentingan rakyat, subsidi merekalah yang harus dipotong terlebih dahulu, bukannya subsidi rakyat bukan subsidi barang keperluan rakyat, jelas beliau.

Sekarang rakyat terpaksa menanggung perbelanjaan negara, kita yang dipaksa membayar lebih untuk membangunkan negara, sedangkan pemimpin BN bersenang - lenang dengan harta yang mereka kumpul selama ini hasil dari jawatan mereka, tegas beliau.


Beliau mempersoalkan adakah ini semua adil buat rakyat. Kita dipaksa berkorban sedangkan mereka tidak. Adilkah begitu?

Justeru beliau menyatakan jika rakyat terus menyokong BN, maka mereka harus bersedia untuk menerima lebih banyak kenaikan harga minyak, tepung, susu, gula dan barangan keperluan asas lain pada masa mendatang.


http://perak.pas.org.my/

http://ustazabubakar.wordpress.com/


No comments:

Followers