Monday, March 15, 2010

Mula-mula nafi, kemudian sahkan

Hisham sahkan rombakan pemimpin kanan polis

Sehari selepas menafikan laporan akhbar China Press bahawa Tan Sri Musa Hassan akan melepaskan jawatan Ketua Polis Negara (KPN), Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini mengesahkan akan berlaku rombakan peringkat tertinggi pasukan polis.

NONE“Berhubung pucuk pimpinan polis, saya akui, rombakan akan berlaku tetapi masa dan bentuk peralihan itu akan ditentukan bukan kerana desakan atau tekanan daripada media tetapi dibuat oleh kerajaan dan pemimpin kebangsaan.”

Sabtu lalu, akhbar harian Cina itu menyiarkan laporan bahawa Musa telah mengemukakan surat peletakan jawatannya kepada Hishamuddin dan juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beberapa jam selepas berita itu disiarkan, Musa (bawah) dan Hishamuddin (atas) segera menafikannya.

Kementerian Dalam Negeri juga mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada China Press menuntut penjelasan mengapa berita itu disiarkan sedangkan kerajaan menganggapnya sebagai tidak tepat dan belum disahkan lagi.

NONEBercakap kepada pemberita selepas perasmian Penggal Ketiga Parlimen Ke-12 oleh Yang di-Pertuan Agong, Hishamuddin mendedahkan bahawa rombakan berkenaan bukan sahaja akan membabitkan KPN tetapi juga pegawai kanan yang lain.

"Dalam hal ini ia tidak berkisar kepada IGP (Ketua Polis Negara) sahaja kerana ada empat lagi pengarah daripada tujuh bahagian PDRM yang akan bersara tahun ini. Malah seorang daripadanya telahpun ambil cuti seperti biasa sebelum tarikh persaraan mereka," katanya

Menurut Hishammuddin, peralihan itu sebagai “peluang bagi melihat lembaran baru dalam sejarah polis.”

"Saya sudah tahu siapa ganti IGP, saya sudah tahu siapa akan ganti Datuk Koh (Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Koh Hong Sun) di Jenayah Komersial dan sebagainya.

"Jadi tidak perlulah kita buat spekulasi, lagi-lagi membuat liputan yang tidak ada asas langsung," kata Hishammuddin lagi.

Sementara itu, Bernama melaporkan tindakan tegas akan diambil terhadap akhbar China Press sekiranya ia gagal mengemukakan alasan munasabah kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung laporannya mengenai peletakan jawatan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

Hishammuddin berkata selain mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada akhbar itu Sabtu lalu, KDN juga telah meminta wakil daripada syarikat akhbar berkenaan untuk hadir ke kementerian pagi ini untuk memberi penjelasan.

"Apa yang kita lakukan ini sama dengan yang kita buat dengan Al-Islam dan The Star. Kalau penjelasan yang diberi munasabah, kita akan melihatnya dalam konteks ini," katanya.

Ditanya tentang bentuk tindakan yang akan dikenakan sekiranya akhbar itu didapati bersalah, Hishammuddin berkata terdapat banyak tindakan yang boleh diambil yang ditentukan oleh pihak penguatkuasaan.

"Dalam hal ini, penting seperti yang dititahkan Tuanku (Tuanku Mizan) sendiri. Hak bersuara dan kebebasan membuat liputan dalam landskap yang baru mestilah bersandarkan kepada prinsip-prinsip tertentu dan yang paling asas, mestilah benar," katanya.

China Press melaporkan bahawa Musa akan bersara sebelum sambutan Hari Polis pada 25 Mac ini dan tempatnya akan diganti oleh timbalannya Tan Sri Ismail Omar.

-malaysiakini

Ajijoi ~ Sepertimana tekaan saya di dalam posting yang lalu, jika penafian dilakukan di dalam akhbar, perlu dibaca sebagai pengakuan dan begitulah sebaliknya. Inilah sikap-sikap yang telah terbiasa di dalam negara kita apabila pembesar-pembesar negara seakan langsung tiada rasa bersalah untuk menipu rakyat.

Seolah-olah mereka mengiyakan pantun dua kerat yang telah di'modified'kan iaitu "Siakap Senohong, Gelama ikan duri, bercakap bohong, lama-lama jadi MENTERI".

Rasulullah saw. telah menyebutkan beberapa tanda yang dimiliki orang-orang munafik, “Tanda-tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara berdusta; jika berjanji mengingkari; jika diberi amanah berkhianat.”

Rasulullah saw. ditanya oleh Khudzaifah al-Yaman tentang orang munafik. Rasulullah saw. menjawab, ”Adalah orang yang berbicara tentang Islam dan tidak mengamalkannya .”

No comments:

Followers