Sunday, March 21, 2010

Mengenali Apco dan kaitannya dengan Israel

Terjemahan dari sini

Apa yang tidak disangkal adalah bahawa Apco adalah syarikat yang dipilih oleh Najib untuk menggalakkan konsep 1Malaysia.

Fakta ini sahaja pasti akan menjadi bumerang (menikam diri sendiri), terutama keatas sebuah kerajaan Muslim yang begitu sukar untuk menggambarkan dirinya sebagai seorang sahabat pelarian Palestin.

Nama Apco Worldwide tiba-tiba meraih kemasyhuran (masyhur kerana kejahatan) di Malaysia selepas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menarik perbandingan syarikat yang berkempen untuk membina-imej kliennya, Malaysia ; yang juga berkempen serupa oleh kerajaan Israel.

Anwar dalam ucapannya di Dewan Rakyat pada 17 Mac mengatakan bahawa Konsep 1Malaysia Perdana Menteri Najib Abdul Razak ,sebenarnya merupakan meniru konsep 'Satu Israel' regim Zionis, yang juga pelanggan Apco.

Pendedahan Anwar muncul setelah serangan bertubi-tubi yang begitu obses oleh beberapa ahli parlimen BN, terhadap Ketua Pembangkang sejak beliau kembali ke Parlimen .

Kepala di antara mereka adalah Khairy Jamaluddin dan Mukhriz Mahathir, yang kepada masa lalu terlibat dalam memberi gelaran nama dan menganggu ucapan mantan timbalan perdana menteri itu apabila berucap.

Sementara Mukhriz telah secara terbuka menuduh Anwar melakukan sodomi, serangan Khairy adalah untuk melibatkan Anwar kepada 'watak hawkish' (watak pendesak) dalam kerajaan AS juga menuduhnya sebagai agen Zionis.

Dengan demikian, pendedahan Anwar mengenai Apco, pantas telah menangkis tuduhan mereka yang telah menuduhnya sebagai agen Zionis.

Tapi tidak lama, kerana hanya sehari kemudian, Apco menafikan penglibatannya dalam konsep 'Satu Israel'.

Khairy tanpa membuang masa dengan mengacukan dalam parlimen kenyataan rasmi Apco , bersama dengan dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz, mengancam untuk merujuk Anwar kepada jawatankuasa hak-hak istimewa.

Apa yang tidak disangkal adalah bahawa Apco adalah syarikat yang dipilih oleh Najib untuk menggalakkan konsep 1Malaysia.

Fakta ini sahaja pasti akan menjadi bumerang( menikam diri sendiri), terutama keatas sebuah kerajaan Muslim yang begitu sukar untuk menggambarkan dirinya sebagai seorang sahabat pelarian Palestin.

Perniagaan Apco

Kenyataan Anwar dan penafian Apco telah mencetuskan minat mendalam untuk mengenali siapa itu Apco .

Pada laman webnya, Apco, yang berpangkalan di Washington, menggambarkan dirinya sebagai "salah satu perunding komunikasi yang terbesar yang dimiliki secara independen " dengan beberapa di seluruh dunia.

Margery Kraus, CEOnya, telah menubuhkan syarikat itu pada 1984.Di antara keistimewaan khususnya adalah untuk membantu para klien bagi "meninjau yang kompleks dan sering merumuskan dunia perniagaan, industri dan kewangan, media, pendapat pablik dan masyarakat, dan kerajaan dan dasar awam."

Selain Apco, Kraus juga membantu menubuhkan dan mengembangkan Close Up Foundation, sebuah yayasan pendidikan yang ditaja sebahagian oleh Kongres AS.

Tetapi Kraus juga aktif dalam pertubuhan-pertubuhan lain yang kurang bersifat pendidikan, seperti mengetuai dewan penasihat Kumpulan Menatep, sebuah syarikat holding Russia, dan terlibat dalam Teuza Fund, dana modal ventura yang diperdagangkan secara awam di bursa saham Tel Aviv,Israel.

Hubungan Zionis

Hubungan dengan Israel melalui Kraus, tidak berhenti di situ. Dalam Apco, terdapat 50individu yang sangat berpengaruh duduk dalam Majlis Penasihat Antarabangsa.Mereka terdiri daripada bekas ahli politik, para pemimpin perniagaan dan diplomat.

Setidaknya tiga di antara mereka, Itamar Rabinovich, Shimon Stein dan Doron Bergerbest-Eilon, adalah beberapa individu yang berkaitan secara terus dengan Israel dan institusi politik dan tenteranya yang dikenali sangat ganas.

Seorang mantan Presiden dari Tel Aviv University, Rabinovich adalah juga Pengerusi Dan David Foundation (diasaskan diIsrael) , yang diberi nama selepas kelahiran Romania dermawan Yahudi yang aktif dalam pergerakan pemuda Zionis tahun 1940-an.

Kemudiannya, ia bertugas sebagai penasihat kepada menteri-urusan politik bagi Kedutaan Israel di Washington.

Doron Bergerbest-Eilon adalah mantan kepala divisi perlindungan dan keselamatan dan pejabat keamanan kanan Israel Security Agency (ISA), satu kedudukan setara dengan pangkat major jeneral.

Pada bulan Mei 2005, Bergerbest-Eilon dianugerahkan dengan The Director's Recognition Award, pujian tertinggi Pengarah US Secret Service.

Di antara kemahiran yang dipaparkan adalah keselamatan dan pertahanan, dengan Singapura sebagai salah satu "daerah kepakaran".

Membangun Reputasi

Menjelaskan lebih lanjut Majlis Penasihat Antarabangsa, Strategi Apco menyatakan:

"Ahli terhormat ini dan kumpulan petugas dinamik , berkerja berganding bahu dengan para profesional APCO untuk memperkuat dan memperdalam kepakaran kami yang berada di berbagai sektor dan perkhidmatan.Para pelanggan mendapat manfaat daripada wawasan tahap tinggi bergantung harap keatas maklumat dan pendapat mereka yang berpengalaman luas. "

Najib memilih Apco boleh difahami, khususnya selepas BN yang berada di akhir wit dalam usaha untuk membina semula imejnya selepas kekalahan dalam pilihanraya umum Mac 2008.

Najib mungkin yakin dengan kemampuan Kraus untuk membantu kliennya membalikkan keadaan.

Lagi pula, dalam tahun 2008 wawancara dengan Public Affairs Asia, Kraus dengan yakin menyatakan:

"Beberapa persoalan yang telah kami bantu selesaikan meliputi: Apa langkah-langkah perlu diambil untuk membina reputasi? Bagaimanakah manusia mengembangkan hak sekutu untuk menyokong tindakan-tindakan yang diperlukan untuk sukses? Apakah yang dimaksudkan dengan masalah 'tersembunyi' atau peluang yang boleh membezakan antara satu kumpulan daripada lain? Mendapatkan perkara ini betul, adalah sering kali perbezaan antara kejayaan dan kegagalan. "

Ironisnya, jauh daripada menyelesaikan mana-mana persoalan, Najib mungkin menemukan dirinya dalam krisis kredibiliti yang lebih besar, berkat hubungan Apco dengan individu-individu yang telah berada di pusat kuasa Zionis.

Nazri sendiri telah mengakui kenyataan ini ketika mendesak supaya Anwar dihadapkan kepada jawatankuasa hak-hak istimewa, "Ini adalah masalah serius bilamana seorang pemimpin Muslim dikaitkan dengan Zionis," ia dilaporkan sebagai berkata.

Tetapi secara jujur dan benar terhadap pengakuan diri sendiri atas kemampuan untuk "membina reputasi", Najib tidak boleh mengeluh bahawa Apco Worldwide telah gagal untuk menyampaikan.

Saga terbaru menunjukkan hal itu memang ia telah menyampaikan janjinya membina reputasi untuk kliennya - kali ini untuk kedua Najib dan kerajaan BN.

-alHusseyn

No comments:

Followers