Thursday, March 25, 2010

Kelainan Jom Hebah di Kelantan jadi teladan

Saya rasa ramai umat Islam mengalu-alukan usaha kerajaan Kelantan untuk membenarkan penganjuran JOM HEBOH di Kota Bahru bermula 26 hingga 27 Mac 2010 ini.

Sokongan umat Islam mungkin ada yang disebabkan memandang dari aspek hiburan atau perniagaan semata-mata. Bagi pengamat dakwah dan sosial Islam pula, penganjuran Jom Heboh di Kelantan yang penuh kelainan ini perlu dinilai sebagai indikator keanjalan Islam dalam meraikan hiburan dan kehendak massa tanpa mengabaikan peraturan syarak. Tahniah kepada kerajaan Kelantan yang mengutamakan agenda islah dan muslih dalam aplikasi pentadbirannya.

Jika di negeri lain Jom Heboh akan menjadi gelanggang hiburan tanpa batasan, namun, lain pula dengan Jom Heboh yang akan diadakan di sini pada 26 dan 27 Mac ini, tiada artis wanita ditampilkan pada konsert yang akan diadakan atas sebab mengelakkan mudarat dan kesukaran mengawal aurat dan sebagainya.

Konsert itu pada malam 27 Mac hanya menampilkan artis lelaki termasuk Jay Jay, Jamal Abdillah, Kumpulan Raihan dan Megat Nordin.

Selain itu, difahamkan tiada siaran langsung dibuat bagi konsert berkenaan seperti dilakukan TV3 di negeri-negeri lain sebelum ini.

Kelainan juga dapat disaksikan apabila tempat duduk di antara lelaki dan wanita diasingkan pada persembahan konsert terbabit. Sebenarnya aplikasi pemisahan tempat duduk adalah antara cara termudah bagi mana-mana negeri di malaysia untuk menganjurkan program yang penuh bermoral dan beretika tanpa mebgira program agama atau sosial.

Pegawai Khas kepada Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Nasruddin Mahmud Muhaidin berkata, pihak penganjur Jom Heboh telah memberi jaminan akan mematuhi segala peraturan yang ditetapkan kerajaan negeri iaitu Enakmen Kawalan Hiburan 1998 yang dikuatkuasa di negeri Kelantan.

Tambah menarik apabila Produk islamik berupa ubatan tradisional, perawatan Al Quran seperti Produk Tok Guru mengambil peluang juga untuk menjadi penganjur bersama. Nilai komersial yang berunsur dakwah terhasil apabila produk yang berlambangkan Guru agama, simbolik kepada institusi pondok dan Islam bersaing bersama jenama biasa lain dalam program ternama sebegitu.

Dakwah tadarruj (berperingkat dan berhikmah) yang diamalkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz bukan perkara baru. Malah sejak penganjuran Konsert Mawi oleh kerajaan Kelantan, pengunjungan para artis dan selebriti ke Kelantan berjumpa sendiri dengan beliau menjadi satu fenomena baru. Tuan Guru Nik Abdul Aziz berjaya memecah tembok pemisah antara golongan seni dengan golongan ulama’. Inilah petanda sunnah dakwah Rasulullah berjaya diamalkan di Kelantan hasil kebijaksanaan dan kesabaran pemimpinnya.

SPAQ mengalukan lagi usaha sebegini dalam memartabatkan syariah sebagai penyelesai permasalahan masyarakat malah masyarakat tanpa mengira kaum boleh berpaut dengan syariah Islam di negara ini.

Muhammad Nuruddin Bashah

Pengerusi Skuad Penyelamat Aqidah (SPAQ)

5 comments:

PKR (PERAMPAS KUASA RAKYAT) said...

Wahai Ajijoi,

Itulah nasihat yang sepatutnya ditujukan kepada blog pro PAS yang kebanyakannya mencetuskan perkara negatif dalam mencari sokongan.

Nik Aziz juga tidak maksum. Ada ketika memberi nasihat dan fatwa yang melibatkan partinya.

Ingatlah Paeh bahawa parti PAS dan Islam adalah sesuatu yang berbeza dan tidak boleh disamakan seperti PAS ITU ISLAM dan ISLAM ITU PAS.

Buktinya ialah bagaimana tindak tanduk PAS seperti berebut menjadi AJK masjid dan surau, ustaz dalam PAS bercakap politik bagai nak rak, ceramah dan program PAS di masjid dan fatwa pemimpin PAS.

Apa pula fatwa baru Nik Aziz dan Hadi mengenai pendedahan Zahrain dan Zulkifli Noordin di Parlimen.

Komen Nik Aziz mengenai hal ini ialah sepatutnya hal peribadi dan parti tidak didedahkan di khalayak umum.

Soalnya perkara ini terkena muka PR (tak berdaftar) yang di dalamnya ada PAS.

Apa pula komen kalau hal ini terkena pada BN. Jawabnya sudah tentu tidak sama dengan komen beliau apabila terkena parti sendiri.

Untuk pengetahuan Paeh, pendedahan ini menunjukkan bahawa PR (tak berdaftar)dan PKR yang diterajui oleh Anwar TIDAKLAH SEHEBAT MANA sebab main pintu belakang.

Bukan itu saja, mereka LEMAH segala-galanya.

Saya yakin Ajijoi dan rakan partinya terasa sedikit PANAS untuk mendapatkan sokongan.

Jadi tunggulah nasib PR (tak berdaftar) dalam PRU 13 nanti.

Sekian.

Muallij said...

Tak ada kaitan komen ini dengan artikel tersebut.

Unknown said...

ade lagi orang mcm puntung rokok ni , bodoh tak lihat realiti

nik muaz said...

Boleh plak ? dulu haram ..la ni halal..

ulama caca marba sungguh...

Unknown said...

PAS bersekongkol dengan fitnah..

JAUHI PAS ANDA SELAMAT DUNIA AKHIRAT !!!

Followers