Sunday, December 21, 2008

Pemain desak Pafa selesaikan gaji tertunggak


BUKAN sedikit, tetapi mencecah sehingga RM60,000. Itu baru tunggakan gaji pemain selama empat bulan tidak termasuk gaji jurulatih.

Inilah dilema Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa) sebelum saingan Liga Super musim 2009 bermula.

Pemain pula terus menuntut agar diselesaikan segera.
“Mana gaji kami, bila nak bayar.”
Begitulah keluhan salah seorang bekas pemain Perak yang masih menunggu bayaran tunggakan gaji mereka yang perlu dilunaskan oleh Pafa.
Pemain terbabit yang enggan namanya disiarkan mewakili rakannya yang lain yang kini sedang dilanda kesempitan.

Menurutnya dia dan rakannya kini masih sabar menanti tindakan Pafa yang dilaporkan mahu menyelesaikan gaji pemain yang tertunggak sehingga empat bulan.

Ekoran kegagalan Pafa membayar gaji mereka, ramai pemain utama Perak bertindak meninggalkan pasukan kesayangan mereka itu untuk mencari ‘rezeki’ dengan pasukan lain.

Antara pemain yang berpindah ialah Mohd. Khalid Jamlus, Shahrulnizam Mustafa, K. Nantha Kumar, Mohd. Nasril Nourdin, Mohd. Hamsani Ahmad, Mohd. Danial Fadzly dan Chan Wing Hoong.

Pemain tersebut memberitahu bahawa Pafa berhutang antara RM6,000 hingga RM60,000 pada seorang pemain dan jumlah tersebut adalah untuk empat bulan gaji.

Selain gagal menjelaskan gaji pemain, Pafa juga gagal melunaskan bayaran gaji jurulatih skuad Seladang musim lalu, Steve Darby sebanyak RM120,000.

Darby menyatakan dia akan merujuk dengan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) jika Pafa gagal membayar tunggakan gajinya.

Sehubungan itu, Presiden Pafa, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin berjanji akan menyelesaikan masalah tersebut secepat mungkin.

Bagaimanapun dia tidak menyatakan tarikh muktamad untuk menjelaskan bayaran tunggakan berkenaan.

“Kami juga memerlukan duit bagi menyelesaikan beberapa perkara yang masih tertunggak sejak beberapa bulan lalu seperti rumah, kereta dan perbelanjaan harian,” jelas pemain tersebut kepada Kosmo Ahad! semalam.

Menurutnya, mereka sangat berharap agar Pafa dapat segera menyelesaikan gaji mereka yang sudah tertunggak selama empat bulan.

Menurutnya, dia dan rakannya yang lain sudah menghantar surat menuntut bayaran tunggakan itu kepada Pafa pada 10 Disember lalu.

Namun begitu katanya, sehingga kini masih tiada sebarang jawapan.

“Kami amat berharap agar Pafa dapat berbuat sesuatu untuk menyelesaikannya.”


Ajijoi ~ Sabo Yob! Yang berhutang dengan kome tu pengurusan Pafa yang lama. Entah kemana habih duit Pafa deme kerojekan, entah le.

Pengurusan Pafa yang baru diterajui MB dan kerajaan negeri Perak memerlukan masa untuk menyusun semula dan mendapatkan kewangan untuk Pafa. Sponsor sebanyak RM2 juta seperti yang dilaporkan akhbar baru-baru ini hanyalah berbentuk barangan (merchandise) bukannya wang ringgit.
Kenapa kome tak mintak duit gaji kome dengan orang-orang lama Pafa dulu? Sekarang ni baru nak beriya-iya beno mintak. Orang-orang lama Pafa dulu seronok le lepaskan beban pada orang-orang baru Pafa. Mana aci macam tu.
Tajuk gambo ateh tu patut kena tuko. Bukannya 'Banyaknya yob..' tapi tuko pada 'Sabo le yob..".

1 comment:

AKU DAN PERJUANGANKU said...

sama-sama kita sokong pasukan bola sepak perak...dlu leh la msuk free sbb pemain sukma, tpi skng kna msuk berbyar..he...

Followers