Monday, December 22, 2008

Manchester United Juara Piala Kelab Dunia

PEMAIN Manchester United meraikan kejayaan mereka muncul juara Piala Kelab Dunia selepas menewaskan Liga de Quito dari Ecuador 1-0 dalam saingan final di Yokohama, Jepun semalam.

YOKOHAMA (Jepun): Jaringan menakjubkan daripada Wayne Rooney pada minit ke-73 membolehkan Manchester United - yang beraksi dengan 10 pemain - menjulang Piala Kelab Dunia selepas memerah keringat menewaskan pasukan Equador, Liga de Quito (LDU), 1-0, semalam.
United menjadi kelab Inggeris pertama memenangi kejuaraan anjuran Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa) selepas Liverpool gagal meraih kemenangan pada 2005 apabila mereka ditewaskan pasukan Sao Paulo dari Brazil.

Rooney berkata ia menjadi satu lagi kejayaan United dan nyata berasa amat gembira dapat menjaringkan gol kemenangan. “Saya amat gembira kami menang dengan 10 pemain. Adalah satu pencapaian besar untuk dimahkotakan sebagai kelab terbaik dunia dan kami semua bangga kerana kami bekerja keras untuk mengecapi kejayaan hari ini (semalam),” kata Rooney.
Juara Eropah itu berjaya mengatasi saat sukar selepas pemain pertahanan mereka, Nemanja Vidic dibuang padang ketika aksi separuh masa kedua baru berlangsung empat minit kerana menyiku muka penyerang LDU, Claudio Bieler.

Kad merah dilayangkan kepada pemain antarabangsa Serbia itu menyaksikan United bangkit dan Rooney menjaringkan gol kemenangan di depan ribuan penyokong di Yokohama selepas Cristiano Ronaldo menyungkit cantik bola ke arahnya. Ronaldo yang menjadi mangsa layanan keras daripada juara Piala Libertadores itu, tetap menjadi duri dalam daging terhadap pasukan Equador itu ketika United mendominasi perlawanan yang disaksikan hampir 69,000 penonton.
Kapten United, Rio Ferdinand, berkata mereka berdepan kesukaran untuk menjaring lebih banyak gol ketika berdepan dengan corak permainan keras dan kawalan ketat pemain LDU. “Namun apa yang penting ia satu kejayaan yang hebat dan kami dapat bermain dengan baik dan menguasai perlawanan. Kami seharusnya mampu meraih lebih banyak gol tetapi sukar melepasi benteng lawan dan terpaksa banyak menggunakan hantaran jauh,” katanya.

Pasukan bimbingan Alex Ferguson memenangi perlawanan format awal yang menyaksikan perlawanan antara juara Eropah dan Amerika Selatan, apabila mereka menundukkan pasukan Brazil, Palmeiras pada 1999, juga dengan keputusan 1-0. - AFP

No comments:

Followers