Sunday, February 13, 2011

Pemuda PAS berhimpun dalam persediaan untuk menggantikan Umno

Pemuda PAS perlu bersiap sedia apabila PAS menyingkirkan Umno sebagai parti utama Melayu.

KUALA LUMPUR, 13 Feb - Pemuda PAS berharap dapat mengumpulkan 30,000 ahli Sabtu depan untuk menyiapkan dan isyarat kesediaannya untuk mengambil alih dari UMNO sebagai parti Melayu yang dominan dalam pilihan raya umum berikutnya.

Ketua Pemudanya, Nasrudin Tantawi Hasan mengatakan perhimpunan "Masa untuk Berubah: Sedia TUKAR PAS UMNO" (Masa untuk Perubahan: PAS bersedia untuk menggantikan UMNO) akan diadakan di Kedah untuk menghuraikan khusus "tugas, peraturan-peraturan dan perintah" untuk menggarap apa yang gerakan pemuda percaya akan munculnya kebangkitan pemuda dalam pilihanraya yang akan datang.

"Perhimpunan ini akan berlangsung hanya seminggu selepas dunia melihat generasi muda di Mesir bangkit untuk menjatuhkan rejim Hosni Mubarak yang berkuasa selama 30 tahun," kata Nasrudin, merujuk kepada Presiden Mesir yang mengundurkan diri pada Jumaat.

"Saya percaya semangat dan kesedaran yang sama akan sampai kepada pemuda negara kita yang akan muncul menggantikan UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang telah memerintah selama 50 tahun dan memberikan mandat kepada PAS dan Pakatan Rakyat (PR) dalam pilihanraya umum seterusnya," ia menambahkan.

Pimpinan utama parti termasuk pemimpin spiritual Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Presiden Abdul Hadi Awang akan menghadiri perhimpunan ini di mana Nasrudin dijadualkan untuk memberikan ucaptama kepada ahli Pemuda PAS mengenai "tugas perjuangan kita serta peraturan dan ketenteraman awam khas untuk menghadapi gelombang peningkatan pemuda menuju memenangi pilihanraya umum 13. "

Acara ini akan menjadi kunci harapan kepada PR dalam sebuah pilihan raya yang berspekulasi dipanggil tahun ini oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, memandangkan Pakatan sangat bergantung pada mesin pilihan raya PAS untuk menjangkau pengundi Melayu yang membentuk dua-pertiga pemilih.

Pakatan pembangkang telah mengalami kehilangan sokongan Melayu sejak pilihanraya kecil di Manek Urai pada Julai 2009 dan PAS, yang bertanggung jawab untuk memenangi suara Melayu, telah meningkatkan usaha untuk mengalih sokongan daripada UMNO.

Ianya juga akan mengadakan konvensyen pada minggu hadapan untuk menghuraikan jaminan terhadap Melayu sekiranya PR mengambil alih kuasa di Persekutuan, termasuk rancangan untuk meningkatkan pendapatan mereka yang kurang daripada RM1, 500 sebulan, 73 peratus di antaranya adalah Bumiputera.

Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad berkata parti akan membuat pendirian yang teguh terhadap isu-isu seperti Islam serta kedudukan politik dan ekonomi Melayu ke "daerah-daerah yang ditandingi, yang UMNO mengatakan adalah milik mereka."

Najib, yang juga ketua BN, bertemu dengan ketua bahagian UMNO semalam di dalam siri perbincangan dengan para pemimpin BN nasional yang dilihat sebagai persiapan untuk pilihanraya yang semakin hampir.

Dalam beberapa minggu ini, beliau juga telah bertemu dengan wakil-wakil rakyat dan ahli-ahli Parlimen di Sarawak, di mana pilihanraya negeri perlu diadakan sebelum Julai.

Najib dikatakan menunggu projek-projek di bawah Program Transformasi Ekonomi, yang bertujuan untuk melipatgandakan pendapatan per kapita pada tahun 2020, untuk mula mendapatkan tarikan ekonomi sebelum membubarkan parlimen.

~ diterjemahkan dari The Malaysia Insider

No comments:

Followers