Friday, April 17, 2009

Arahan siapa Sidang Dun Perak 7 Mei?


IPOH, 17 April: Setiausaha Dewan Undangan Negeri Perak yang digantung perkhidmatannya, Abdullah Antong Sabri memanggil sidang Dewan Undangan Negeri Perak 7 Mei ini, tujuh hari sebelum tarikhnya luput.

Langkah ini diambil ekoran keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak keputusan Jawatankuasa Terpilih Dun yang diketuai Speaker menggantung Datuk Dr Zambry dan barisan Exconya dari menjadi Adun Perak.

Seminggu lalu, Zambry pernah berkata, fokus utama kerajaannya sekarang adalah mengadakan sidang Dun sebelum ianya luput tarikh 15 Mei nanti.

Beliau berharap tidak ada mana-mana pihak khasnya Speaker yang membuat perangai tidak baik.

Semalam, Mahkamah Persekutuan memutuskan tindakan menggantung Zambry dan barisan Exconya dari Dun tidak sah.Ekoran itu, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, NH Chan membuat satu tulisan menarik dan mempertikaikan keputusan itu.

-siasahdaily.com


Ajijoi ~ Nampaknya segala perundangan negeri dan negara telah diterajang demi menghalalkan cara dan niat pihak tertentu untuk terus berkuasa tanpa restu rakyat.

Apabila hak speaker dewan undangan negeri Perak dinafikan melalui mahkamah, satu sejarah telah tercipta dinegara kita yang mana keputusan kesemua speaker dewan negeri dan negara bakal dicabar dimahkamah.

Adakah ini bermakna Gobind Singh Deo yang digantung selama setahun oleh Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin boleh hadir sidang parlimen semula?

Keputusan memanggil sidang dun negeri Perak pada 7 Mei ini nanti adalah atas arahan siapa yang sebenarnya? Bukankah kuasa memanggil sidang dun adalah kuasa mutlak Speaker dewan, YB Sivakumar?

Jangan biarkan umno berterusan mempergunakan nama Sultan Perak untuk menghalalkan segala perbuatan mereka.

No comments:

Followers