Saturday, April 18, 2009

1Malaysia untuk semua?


APRIL 17 — Datuk Seri Najib Razak telah pun menjelaskan bahawa konsep 1 Malaysia ciptaannya tidak sama dengan konsep “Malaysian Malaysia” yang dibawakan oleh DAP pada tahun 1960-an dahulu.

Bagi Perdana Menteri, 1 Malaysia bererti rakyat Malaysia berdiri, berfikir dan bertindak sebagai Bangsa Malaysia dengan “mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita”.

“Ini bukan bererti kita mengenepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.

“Biar kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama. Itu juga pada saya maksud konsep 1 Malaysia.”

Demikian penjelasan pemimpin nombor satu negara dengan slogan “1 Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan” yang dikemukakannya pada hari pertama disahkan sebagai Perdana Menteri pada 3 April lalu.

Najib terpaksa membuat penjelasan itu bukan kerana kritikan Pakatan Rakyat atau mana-mana parti pembangkang lain. Beliau perlu menjelaskannya kerana ada kalangan Umno khususnya melalui sebuah akhbar milik parti itu sendiri yang telah menolak gagasan Perdana Menteri berhubung isu Bangsa Malaysia yang terkandung dalam slogan baru berkenaan.

Tak tahu di mana silapnya Najib kerana apa yang disebut dalam ucapan sulungnya sebagai Perdana Menteri hanyalah: “Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: 1 Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan”.

Tiba-tiba ada pihak mentafsirkan kata-kata Najib sebagai usaha untuk meminggirkan orang Melayu. Ada pula yang bimbang slogan itu akan membawa kepada usaha merampas hak Melayu.

Adakah Najib melanggar Perlembagaan Persekutuan atau mana-mana undang-undang apabila beliau menyatakan: “Rakyat diutamakan akan merentasi seluruh lapisan masyarakat dan kumpulan etnik di setiap pelusok tanah air. Tidak ada sesiapa yang patut merasakan diri mereka tercicir atau terpinggir daripada wacana nasional.”


Baca selanjutnya di sini...


-malaysianinsider.com

No comments:

Followers