Thursday, February 28, 2013

Van Jenazah: Umno tidak prihatin, Anak Muda Pengkalan Pegoh ambil inisiatif


25 Februari 2013- Pengkalan Pegoh

Pertemuan 6 mata antara penulis  selaku pengulas isu DUN Sungai Rapat dengan Saudara Anuar Ibrahim dan saudara Fairuz semalam adalah untuk membincangkan perkembangan usaha anak muda Pengkalan Pegoh untuk mendapatkan dana memiliki van jenazah untuk kegunaan kariah.

Walaupun Persatuan Belia Wira Pengkalan yang berusaha mengumpul dana ini bukan merupakan pertubuhan politik, namun kita tetap merasakan perjuangan mereka untuk mendapatkan van jenazah yang bersifat 'dharuri' (amat perlu) ini sewajarnya dipandang berat sedari awal oleh pihak ADUN Sungai Rapat Datuk Hamidah yang juga kerap menganjurkan program kepartian di Masjid Pengkalan Pegoh.

Saudara Anuar bertanya di mana Dato' Hamzah dalam isu ini. Jangan hanya ghairah melobi dan memujuk ahli PAS kampung menyertai UMNO sedangkan keperluan seperti van jenazah sebegini pun UMNO tidak cakna.

Terdahulu semasa kunjungan Dato' Seri Anwar Ibrahim dua tokoh UMNO tersebut cuba melobi anak muda Pengkalan Pegoh agar membuat kacau semasa majlis ceramah DSAI memandangkan penceramah 'Ustazah' Umi Halfida tidak berjaya membawa isu anti Anwar dengan baik.

Anak muda mengambil inisiatif mendapatkan dana ini disebabkan sejak tahun 1960 lagi masjid Pengkalan Pegoh beroperasi tiada sebarang kereta jenazah yang disediakan pihak berwajib.

Malah jika berlaku kematian penduduk terpaksa meminjam van daripada Taman Temara dan Changkat Larang.

Isu ini telah dihebahkan melalui Sinar harian, TV Al Hijrah 23 Feb dan TV9 pada 25 Feb 2013 yang lalu.

Muhammad Nuruddin Bashah
Media Sungai Rapat



No comments:

Followers