Thursday, October 27, 2011

Setelah 40 tahun hidup daif, baru kini MB menjenguk

Amat malang sekali nasib sebuah keluarga India yang hidup didalam kedaifan di kaki bukit Batu Kapur, Gunung Lang, Jalan Kuala Kangsar. Setelah 40 tahun menderita, baru kini nasib mereka mendapat tempat di pihak kerajaan negeri Perak.

Tatkala gendang pilihanraya semakin kuat berbunyi, diketika itu fakir miskin mula dicari, sehingga ke kaki bukit, untuk meraih undi. Apabila kuasa diperolehi, kekayaan dan keuntungan pula yang menjadi keutamaan.

Ikuti laporannya melalui Harian Metro:

Terharu kunjungan MB

IPOH: Seramai 15 sekeluarga terpaksa menghuni pondok yang ditutupi dengan zink dan kayu sejak 40 tahun lalu akibat kedaifan hidup.

Pemilik rumah berkenaan, M Amanah, 73, bersama 15 cucu dan cicitnya tinggal di rumah usang berkenaan yang ditampal hampir pada seluruh bahagian di kaki bukit batu kapur, Gunung Lang, Jalan Kuala Kangsar, di sini.

Lebih menyedihkan apabila semua penghuni hanya mampu menyambut Deepavali secara sederhana berikutan terpaksa menjimatkan wang perbelanjaan harian yang bergantung pada duit pencen Amanah sebanyak RM300 sebulan.

Namun, sambutan Pesta Cahaya tahun ini lebih bermakna apabila rumah usang Amanah dikunjungi Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bersama isterinya, Datin Seri Saripah Zulkifli, yang prihatin dengan nasib keluarga itu.

Amanah berkata, dia terharu dengan kunjungan pemimpin utama negeri ini, apatah lagi ketika seluruh kaum India di negara ini merayakan Deepavali.

“Sejak 40 tahun tinggal di sini, ini kali pertama pemimpin utama negeri datang melawat kami sekeluarga. Saya sangat terharu kerana kedatangan rombongan Menteri Besar bukan saja semata-mata untuk melihat keadaan kami, tetapi juga memberi sedikit bantuan yang boleh meringankan beban kami,” katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini, semalam.

Amanah yang kematian suaminya, A Subramaniam sejak 26 tahun lalu berkata, dia mengakui ketidakselesaan kediamannya kerana sesak dengan bilangan ahli keluarga yang ramai, apatah lagi ada beberapa cucu serta cicitnya yang sedang membesar.

"Saya akui memang kami hidup dalam keadaan tidak selesa, tetapi secara peribadi saya senang dengan cara hidup macam ini. Jika diberi peluang untuk pindah, saya tidak mahu kerana masih sayangkan tempat tinggal sekarang ini.

"Namun, jika ada anak-anak yang ingin berpindah, saya merestui mereka demi keselesaan dan masa depan masing-masing," katanya.

Sementara itu, Dr Zambry dalam lawatannya memujuk Amanah dan ahli keluarganya berpindah ke rumah lebih selamat dan selesa untuk mengelak daripada kejadian tidak diingini.

“Kerajaan negeri akan membantu mereka dengan menyediakan kediaman lebih selesa untuk mereka berpindah. Saya sudah meminta Majlis Bandaraya Ipoh dan beberapa agensi berkaitan mengenal pasti lokasi kediaman itu dan menyediakan bantuan yang perlu bagi menyelesaikan masalah mereka.

“Kami akan sentiasa memantau perkembangan mereka, apatah lagi seorang daripada ahli keluarga Amanah adalah anak angkat saya sendiri iaitu M Sarathkumar, 12, yang kini sedang belajar di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Changkat Kinding, Tanjung Rambutan,” katanya.

1 comment:

Anonymous said...

terima kasih bt MB krn sudi turun menjenguk golongan yg tdk mampu..tp knp sekarang baru nk menjenguk???
hrmm..pape pn,berganding bahu membantu sesama insan..yg berat sama d'jinjing..yg ringan sama d'pikul..

Followers