Sunday, January 3, 2010

Hamidah hairan, rakyat lagi hairan

Akhbar Sinar Harian hari ini memaparkan keluhan Hamidah Osman yang merasa hairan mengapa dia dihalang untuk menganjurkan program di Surau Al-Falah, Taman Song Choon, Ipoh.

“Saya tidak faham kenapa saya dihalang menganjurkan program sebegini kerana sebagai wakil rakyat di sini, saya berhak menganjurkannya," katanya kepada akhbar tersebut berhubung larangan pihak Ahli Jawatankuasa (AJK) Surau Al-Falah di Taman Song Choon, Ipoh, terhadap permohonannya untuk menganjurkan Program Gotong Royong dan Memasak Bubur Asyura anjuran Pusat Khidmat Adun Sungai Rapat, sempena sambutan Maal Hijrah 1431H, 1 Januari lalu.

Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, program tersebut tidak mendapat persetujuan AJK Surau kerana ianya dianjurkan oleh parti politik (Pergerakan Wanita Umno Bahagian Gopeng) sepertimana yang tertera di banner program tersebut.

Hamidah telah berbohong kepada rakyat dengan mengatakan ianya adalah anjuran Pusat Khidmat Adun Sungai Rapat.

Program bersifat komuniti sepertimana dakwaannya juga ternyata meleset apabila hanya wanita-wanita yang mengenakan vest Wanita Umno sahaja yang berada disana. Komuniti Umnokah yang dimaksudkannya itu?

Keputusan AJK Surau Al-Falah untuk tidak membenarkan program sedemikian dijalankan disurau tersebut adalah tepat dan sesuai kerana menjunjung saranan Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah yang mahukan institusi masjid dan surau bebas daripada disalahgunakan bagi kegiatan politik berparti. (Bernama 9/12/2008)

Hamidah juga menyatakan bahawa dia tidak faham mengapa programnya itu dihalang sedangkan sebagai wakil rakyat, dia berhak untuk menganjurkan program sebegini. Disini sekali lagi Hamidah terkeliru lagi mengelirukan dengan mempersoalkan haknya sebagai wakil rakyat sedangkan hak sebenar AJK Surau telah diinjak-injak dengan pencerobohannya keatas surau itu pada hari tersebut.

Mengapa dia tidak nyatakan tentang bagaimana kunci surau diperolehinya untuk memasuki surau tersebut. Dengan kebenaran AJK Suraukah ataupun ada pihak lain yang terlibat?

Hamidah juga ternyata pandai berjenaka apabila mengatakan bahawa penganjuran program ibadah sebegini mampu membentuk ukhuwah selain menyemai semangat perpaduan khususnya dalam kalangan umat Islam. Semangat perpaduan yang bagaimana disemainya dengan pencerobohan keatas surau itu? Persoalannya, apa yang terjadi dengan kelakuan rakusnya menceroboh surau itu sebagai perpaduankah ataupun perpecahan keatas umat Islam setempat?

Kata-kata akhirnya diruangan akhbar tersebut berjaya menggeletek hati saya apabila membaca “Bagi menjayakan sesuatu program sebegini adalah wajar jika sentimen politik diketepikan buat seketika bagi menjadikan sambutan Maal Hijrah 1431H lebih bermakna,” katanya.

Nampaknya rakyat lebih hairan dengan apa yang berlaku berbanding dengan Hamidah yang hairan mengapa programnya dihalang dan tidak mendapat sambutan.

Terdengar suara yang sayup berkata, "Dei Midah....Phoooodah".





No comments:

Followers