Sunday, January 31, 2010

Royalti minyak: Kerajaan gagal menghormati prinsip - Ku Li

Sumber: razaleigh.com
Penulis: Tengku Razaleigh Hamzah
Terjemah Oleh: GoMalaysian
Tajuk: Forum Minyak Di Kota Bharu (Oil Forum in Kota Bharu)

Negeri-negeri tersebut telah memberikan hak kekal mengali petroleum kepada Petronas yang ditubuhkan bawah Akta Syarikat. Sebagai balasan, Petronas berjanji untuk membayar 5% daripada keuntungan yang diperolehi daripada minyak kepada negeri tersebut dimana minyak tersebut telah ditemui pada atau di luar pantai negeri itu.....

Tengku Razaleight Hamzah

Pada pukul jam 9 malam ini, saya akan berhadapan dengan orang-orang Kelantan di Stadium Sultan Muhamad Ke IV, mengenai isu royalti minyak yang memang merupakan hak mereka.

Saya telah menulisnya sebelum ini.

http://razaleigh.com/2009/11/28/oil-payments/

http://razaleigh.com/2009/07/31/letter-to-mb-of-kelantan-on-oil-royalties/

Berikut adalah TINDAKAN saya tujukan:







Masalah yang lebih besar sekarang ialah hak setiap negeri. Persekutuan Malaysia terdiri daripada negeri-negeri yang berdaulat. Kerajaan Persekutuan tidak mempunyai hak atas sumber minyak kecuali negeri-negeri tertentu telah memberikan tugas tersebut kepada Kerajaan Persekutuan. Jadi untuk menyempurnakan tugas ini, kita telah menubuhkan Petronas.

Negeri-negeri tersebut telah memberikan hak kekal mengali petroleum kepada Petronas yang ditubuhkan bawah Akta Syarikat. Sebagai balasan, Petronas berjanji untuk membayar 5% daripada keuntungan yang diperolehi daripada minyak kepada negeri tersebut dimana minyak tersebut telah ditemui pada atau di luar pantai negeri itu. Saya telah memeterai perjanjian ini dengan para Menteri Besar dari negeri masing-masing.

Petronas ditubuhkan demi Kerajaan Persekutuan Malaysia. Ia dibentuk untuk memperkuatkan dan melindungi Kerajaan Persekutuan. Kita ingin mencari satu keseimbangan iaitu menghormati kedaulatan negeri-negeri atas kepunyaan minyak dan individu-individu yang berada di negara tidak kira dimana mereka berada mendapat manfaat daripada hasil minyak.

[ADS] Terima Email Dan Dapatkan $$$ Setiap Kali Membacanya !!!
[ADS] Malaysia Online Contest, Promotion & Earning Blog!!!
[ADS] Earn $$$ From Your Website With Adbrite!!!

Sarawak dan Sabah berkongsi hasil minyak mereka demi semangat memperkuatkan Kerajaan Persekutuan. Manfaat yang diperoleh di kedua-dua negeri ini kini diperluas ke semua negeri lain atas prinsip kesaksamaan.

Dengan mengabaikan kedua-dua surat tersebut dan semangat perjanjian itu, Persekutuan telah mengetepikan tujuan asas penubuhan Petronas. Apa yang lebih penting ialah kini mereka gagal mengenapasti kuasa Kerajaan Persekutuan keatas sumber bumi negeri tersebut. Kita telah lupa bahawa negeri wujud sebelum Persekutuan. Persekutuan hanya wujud sekiranya negeri bersetuju untuk berkongsi haknya dengan Persekutuan, seperti hak-hak mereka dalam isu minyak.

Bukan sebaliknya. Persekutuan perlu menghormati prinsip bahawa keadilan untuk semua negeri, dan untuk semua rakyat, tidak kira di mana mereka berada. Tetapi pada hari ini, kerajaan gagal untuk menghormati prinsip ini, ia telah mengabaikan prinsip asas pembentukan negara ini.

Kuasa pentadbiran terlalu dipusatkan dibawah Kerajaan Pusat. Fungsi kuasa dan hak milik negeri harus dikembalikan kepada mereka masing-masing.


Artikel Asal: razaleigh.com
Terjemahan: gomalaysian.blogspot.com

No comments:

Followers