Sunday, January 18, 2009

Wahid: "Saya bukan hero PAS, Pakatan"


MARANG: Ketua PAS Kuala Terengganu, Mohd. Abdul Wahid Endut yang memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu semalam menolak andaian bahawa beliau merupakan "hero" mempertahankan maruah parti itu dan Pakatan Rakyat.

"Saya bukan hero, saya tidak menganggap diri saya sebagai hero," kata beliau ketika ditemui di Rusila dekat sini pagi tadi selepas beliau mengucapkan selamat jalan kepada pengundi-pengundi dan penyokongnya yang datang dari luar Kuala Terengganu.


Ia merupakan antara perkara dan 'tugasan' awal dilakukan oleh beliau beberapa jam selepas dipilih sebagai Ahli Parlimen Kuala Terengganu.

Beliau yang turut diberikan nama sebagai "MAWI" dijadual mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Rakyat bulan depan.

Semalam beliau menewaksan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh dan calon Bebas, Azharudin Mamat @ Adam.

Beliau menang dengan majoriti 2,631 undi.

Dalam keputusan yang diumumkan oleh pegawai pengurus pilihan raya, Wan Mustafa Wan Hassan, Mohd. Abdul Wahid memperoleh 32,883 undi, Wan Ahmad Farid memperoleh 30,252 undi manakala Azharudin Mamat hanya memperoleh 193 undi dan hilang wang pertaruhan.
Ia merupakan percubaan pertama beliau di peringkat kerusi Parlimen.

Mohd. Abdul Wahid, 52, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kerusi Wakaf Mempelam berkata, ada banyak pihak yang sepatutnya dianggap sebagai hero.

"Ada satu hari (Ahli Parlimen Seputeh dari DAP), Teresa Kok berkempen bersama saya dan saya mengatakan beliau sebagai hero kerana berada dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri... saya bukan hero," kata beliau yang dilihat sebagai pemimpin lapisan PAS untuk peringkat pusat.

Teresa ditahan di bawah akta itu pada September lalu.

Wakaf Mempelam merupakan salah satu daripada empat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam bahagian Parlimen Kuala Terengganu.

Peningkatan dalam undi di DUN itu dikatakan telah membawa kepada kejayaan PAS dan Pakatan Rakyat menguasai Kuala Terengganu.

Mohd. Abdul Wahid merupakan ADUN Wakaf Mempelam selama lima penggal.
Ketika ditanya mengenai keutamannya selepas muncul Ahli Parlimen, Mohd. Abdul Wahid berkata, beliau mahu memberi tumpuan ke atas usaha menguasai keempat-empat kerusi DUN bersama kerusi Parlimen Kuala Terengganu.
"Apabila Bahagian Kuala Terengganu diketuai oleh Datuk Wan Abd. Muttalib Embong (kini Penasihat PAS Kuala Terengganu dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu), beliau mahu membuat rekod dengan memenangi kerusi Kuala Terengganu dan semua empat kerusi DUN.
"Pada tahun 2004, apabila saya mengetuai Bahagian Kuala Terenggnu kami hanya menang dua DUN dan meningkat kepada tiga pada 2008.
"Sekarang (semalam) kerusi Parlimen diperoleh dan saya mahu mengulangi rekod 1999 dibuat Wan Abd. Muttalib," katanya.
Mengulas lanjut, Mohd. Abdul Endut juga berkata, pihaknya akan mengatur langkah untuk menawan Terengganu dalam pilihan raya umum akan datang.
Ketika ditanya sama ada kemenangan semalam menandakan Pakatan Rakyat akan menuju ke Putrajaya dalam waktu terdekat, beliau memberitahu:
"Sasaran saya ialah pada pilihan raya akan datang... kini ada peluang, tetapi bila akan berlaku tidak pasti... sasaran saya ketika pilihan raya umum akan datang," katanya.

No comments:

Followers