Thursday, January 22, 2009

Tazkirah Bola


Sebentar tadi saya mengikuti satu program dalaman PAFA yang mana pegawai dan pemain bolasepak pasukan Perak telah berkumpul bersama untuk solat berjemaah, bacaan Yaasin dan tazkirah di surau Stadium Perak, Ipoh.

Selesai solat Maghrib berjemaah, bacaan Yaasin yang diketuai oleh Penolong Pengurus Pasukan Bolasepak Perak, Ust Norazli Musa untuk kesejahteraan, keselamatan dan kemenangan pemain-pemain Perak serta untuk rakyat Palestin yang sengsara di Gaza.

Ini diikuti dengan tazkirah dari Ust Norazli yang menyentuh tentang keperibadian seorang muslim dan tanggungjawab pemain-pemain dalam melaksanakan ibadah. Beliau menyeru agar pemain-pemain tidak meninggalkan solat 5 waktu agar ketahanan iman dan jatidiri mereka teguh dalam menghadapi perlawanan-perlawanan yang mendatang. "Jika didalam diri kita ini tidak takut kepada sesiapa tetapi hanyalah Allah, datanglah pemain dunia mana pun, pasti kita akan dapat menentang mereka dengan cukup senang," katanya kepada pemain-pemain Perak.

Mereka juga diingatkan agar tidak mudah lupa diri dan jimat berbelanja apabila telah mula terkenal nanti. "Jangan ambil rasuah, sanggupkah kita menghantar wang yang haram kepada kedua orang tua kita? Memberi makan anak dan isteri dengan duit rasuah?" tegasnya kepada mereka.

Program seumpama ini akan diadakan setiap minggu untuk menerapkan lagi roh Islam kedalam diri mereka agar mereka menjadi pemain bolasepak yang lebih beriman dan berjaya.

Perlu lebih pengalaman

Penolong jurulatih skuad Perak, Raja Azlan Shah menyatakan rasa bangganya dengan peningkatan prestasi yang ditunjukkan oleh pemain-pemain di dalam 4 permainan yang lepas.

"Cuma mereka perlukan lebih pendedahan dan pengalaman untuk matang menghadapi lawan. Dari segi stamina dan kesungguhan, mereka telah menunjukkan sesuatu yang membanggakan sebagai satu pasukan yang amat baru dan muda." katanya.

No comments:

Followers