Sunday, November 27, 2011

Yit Foong berang

IPOH: Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, Dato' Hee Yit Foong tiba-tiba berang apabila perkattan `katak' dan `pelacur politik' diungkapkan oleh ADUN Pantai Remis, Nga Kor Ming.

Lantaran itu beliau beberapa kali meminta ADUN Pantai Remis menarik balik ungkapan itu tetapi Nga Kor Ming tidak menarik balik perkataan itu.

Akhirnya Yit Foong berang dan mengerluarkan arahan supaya Nga Kor Ming keluar dewan tetapi tidak diendahkan ADUN Pantai Remis itu.

Kekecohan berlaku bila Nga Kor Ming mendakwa perkataan berkenaan tidak ditujukan kepada mana mana individu sebaliknya menyatakan `siapa makan cili dia terasa pedasnya'.

Walaupun persidangan ditangguhkan sebenar bagi meredakan keadaan, tetapi bila sidang disambung semula, ADUN Pantai Remis masih tidak menarik perkataan ini menyebabkan Yit Foong mengarahkan Nga keluar dewan , tetapi Nga tidak berpuas hati dengan arahan itu..

Lantaran itu Yit Foong mengarahkan Bentara dewan mengeluarkan Nga Kor Ming dari dewan.

Akhirnya Nga setuju keluar dewan diiukti ADUN ADUN Pakatan Rakyat yang lain sebagai tanda protes terharap tindakan yang dikenakan terhadap Nga Kor Ming.

Dalam sedang media kemudiannya Nga mendakwa Hee Yit Foong tidak layak menjadi Timbalan Speaker berhubung dengan arahan mengeluarkan beliau dari dewan.

Arahan itu tidak wajar kerana ungkapan `katak' dan `pelacur politik' itu tidak merujuk kepada mana-mana individu.

"Saya tidak merujuk kepada mana-mana pihak atau kepada sesiapa sekalipun ketika menyebut `katak' dan `pelacur politik'," katanya.

Dalam perbahasan katanya, beliau cuma sebut `siapa makan cili dia terasa pedasnya', tetapi secara tiba-tiba beliau dikatakan bersikap biadap dan diperintah keluar dan digantung sehari.

Beliau tidak faham mengapa Yit Foong serta Dato' Hamidah Othman terasa dengan dua ungkapan itu.

" Yit Foong seolah-olah dilanda histeria dan tidak mampu mengawal diri," ujarnya.

Oleh: Johari Jaafar


No comments:

Followers

Video ajijoi

Loading...