Thursday, June 30, 2011

Berbaju-T BERSIH: 2 ADUN, 12 ahli DAP, PKR ditahan



Empat belas aktivis politik pagi ini ditahan di Sungei Siput, Perak, ketika mengedarkan bendera Malaysia di sebuah pasar.

NONESemuanya kerana gara-gara lapan daripada mereka memakaaju-T BERSIH manakala rakan-rakannya pula memakai baju DAP yang tertera tema 'Ubah' pada waktu kejadian .

Aktivis itu mula mengunjungi pasar berkenaan kira-kira jam 9 pagi tetapi pihak polis tiba 15 minit kemudian dan mengheret mereka ke balai polis.

Dua belas daripada mereka adalah ahli DAP dan dua lagi ahli PKR.

Antara mereka yang dicekup polis itu adalah ADUN Jalong Leong Mei Ming, ADUN Teja Chang Lih Kang dan Tan Kar Hing, setiausuha politrik kepada ahli parlimen Dr Lee Boon Chye.

Ketika dihubungi, Leong mengesahkan bahawa beliau ditahan tetapi belum diberitahu di bawah akta atau undang-undang mana mereka ditangkap.

NONE“Kami diberitahu polis mendapat arahan daripada 'pihak atas' untuk tangkap sesiapa yang memakai baju-T BERSIH,” katanya.

Mereka kemudiannya diarah menanggalkan baju-T Bersih yang dipakai mereka. Yang wanita pula diarahkan menukarkannya dengan baju lain.

Semua mereka dibebaskan kira-kira jam 8 malam dengan jaminan lisan dan diarahkan datang semula pada 7 Julai depan.


Dibebaskan tanpa berbaju kerana baju kemeja T Bersih mereka dirampas polis.

1 comment:

GENERATE INCOME HALAL said...

salam. lepas ni sure mahkamah penuh dengan anggota polis yg disaman oleh pihak yg kena tahanan salah. apa lagi Lateefa Koya, hanipa Maidin dll, jalankan tugas. saman KPN dan KP Negeri.

Followers